Inspirererende artikelen, spreekbeurtpakketten, interviews en blogs

Arne begrijpt nu beter wat zijn studenten nodig hebben

Geschreven door 1801 | 8 september 2025 13:21:44 Z
Arne volgde de Leergang 'Excellent begeleiden en mentoraat'. Lees hier hoe hij dat ervaren heeft. 

Wat verwachtte je van de Leergang Excellent begeleiden en mentoraat?

“Het mentoraat is een wezenlijk onderdeel van het werk, maar ik had net mijn PDG afgerond en stond eerlijk gezegd niet te springen om meteen weer een pedagogische cursus te volgen. Ik houd me veel liever bezig met techniek. Maar ik ben leergierig ingesteld en altijd wel te porren voor meer kennis. Dus was ik toch nieuwsgierig wat ik eruit kon halen.”

Hoe heb je deze leergang van 1801 ervaren?

“Het was fijn dat er geen rigide lesprogramma werd afgedraaid, maar dat de bijeenkomsten heel fluïde verliepen en werden afgestemd op onze behoeften. Ik vond het vooral leuk om ervaringen uit te wisselen met mijn collega’s, die lesgeven in andere vakken en aan studenten van andere niveaus. Het was echt waardevol om te horen hoe zij hun studenten begeleiden.”

Wat heb je geleerd en wat waren eyeopeners?

“Als hbo-student was ik zelf heel gemotiveerd en zelfstandig, maar ik heb geleerd dat onze doelgroep de vrijheid die ik zo fijn vond niet goed aankan. Onze studenten hebben veel meer structuur en begeleiding nodig dan ik dacht. Ik heb zelf geen kinderen en vond het daarom ook handig om te weten hoe het puberbrein werkt. Andere eyeopeners waren de dramadriehoek, Transactionele Analyse en de gesprekstechnieken. Ik vond het interessant om na te denken hoe ik overkom op studenten en hoe ik dingen beter kan overbrengen. Het oefenen met een acteur was ook leuk en verhelderend, omdat pedagogische situaties niet altijd zo duidelijk en zwart-wit zijn als wiskunde.”

 “Als student was ik zelf heel gemotiveerd en zelfstandig, maar ik heb geleerd dat onze studenten veel meer structuur en begeleiding nodig hebben dan ik dacht. Ik heb zelf geen kinderen en vond het daarom ook handig om te weten hoe het puberbrein werkt.” 

Hoe breng je de geleerde technieken in de praktijk?

 “Ik bied meer kaders, structuur en intensievere begeleiding. Ik let ook beter op hoe ik gesprekken stuur en stel meer open vragen. Zoals je merkt ben ik graag en veel aan het woord, maar daar ben ik me nu ook beter van bewust. Ik laat studenten veel meer aan het woord en dat werkt goed.” 

Welk effect heeft dit op studenten en kansengelijkheid?

“Kansengelijkheid is de reden waarom ik als zij-instromer het onderwijs ben ingegaan. Digitale vaardigheden zijn ontzettend belangrijk voor het creëren van gelijke kansen. Ook vind ik het belangrijk dat jongeren gehoord en gezien worden. Vooral voor studenten die dat thuis niet hebben, kan de school een fijne plek zijn waar ze zich veilig voelen en er naar ze geluisterd wordt. Onbewust deed ik al van alles om die fijne plek te creëren en om van mijn klas een team te smeden.”

Wanneer realiseerde je je dat jouw rol als mentor ertoe doet?

“Ik had laatst een vervelende situatie in mijn klas waarbij een jongen het klassieke grapje deed van ‘er zit iets op je shirt’ en dan tegen je neus tikken, maar hij raakte daarbij per ongeluk de borst van een medestudente aan. Zij was overstuur en hij ook, omdat dit niet zijn bedoeling was geweest. Ik ben zo snel mogelijk met de twee studenten in gesprek gegaan en kon daarbij de geleerde gesprekstechnieken goed toepassen: de een kalmeren, de ander laten uitleggen dat het niet zo bedoeld was en hem vertellen om voorzichtiger te zijn. Het is me zo gelukt om de emoties te temperen, escalatie te voorkomen en de veiligheid in de klas te herstellen.”

Waarin zou je jezelf nog verder willen bekwamen?

“Zoals gezegd heb ik de afgelopen twee jaar behoorlijk aan mijn pedagogische kant gesleuteld en zou ik me nu weer meer willen richten op het bijspijkeren van mijn vakinhoudelijke kennis. Ik ga de lerarenbeurs aanvragen om mijn master te doen, maar dat zal geen master pedagogiek worden – eerder nieuwe media en digitale cultuur.”

Kun je andere docenten deze leergang aanbevelen?

“Absoluut. Voor zij-instromers die ook mentor zijn is deze leergang essentieel, maar ook voor andere docenten is het heel nuttig.”