De Koningin Emmaschool in Rijnsburg is de laatste jaren enorm gegroeid naar 210 leerlingen en een jong, enthousiast team van vijftien docenten. Ellen Vooijs (schoolleider) en Raymond Kolmus (leerkracht groep 7 en rekencoördinator) werken samen met 1801 aan een integrale aanpak voor rekenonderwijs die past bij hun inclusieve onderwijsvisie. “We doen het echt samen.”
Ellen Vooijs stelt zich nadrukkelijk voor als ‘schoolleider’. “Ik noem mezelf geen directeur, want dat klinkt directief en daar ben ik niet van. We werken hier samen aan het verbeteren van de kwaliteit”, zegt ze. Het is tekenend voor de professionele cultuur van de Koningin Emmaschool, waar het team successen gezamenlijk viert en verbeterpunten openlijk worden besproken. “We helpen jonge collega’s vanuit hun stage doorgroeien en hun verantwoordelijkheid nemen als leerkracht én als teamlid. Je moet jonge leerkrachten ruimte geven om hun blik ook naar buiten te richten. Als zij alleen bezig zijn met hun eigen klas en het primaire proces kom je als team niet vooruit.”
Voor haar professionele ontwikkeling werkt de Koningin Emmaschool al jaren samen met 1801. Toen de school een subsidie ‘Verbetering basisvaardigheden 2025’ ontving, was het contact met 1801-adviseur Anneke Jehee dan ook snel gelegd. “We hadden al een schoolplan met vier pijlers”, vertelt Ellen. “De uitdaging was om de subsidie hier zo goed en verantwoordelijk mogelijk in te passen en er zo lang mogelijk profijt van te hebben. We hebben samen met 1801 een plan gemaakt, waarbij we vanuit verschillende invalshoeken aan taal, rekenen en de doorontwikkeling van de professionele cultuur werken. Door bewust op verschillende niveaus – team, beleid en organisatie – aan te sluiten bij vakgebieden lukt het om in korte tijd veel te realiseren zonder het team te overbelasten. De cyclische aanpak zorgt voor duurzame borging van de ontwikkeling.”
“Voor wat betreft het rekenonderwijs liggen de opbrengsten prima op lijn”, vertelt Ellen, “maar het kan altijd beter.” Raymond knikt: “Ik sta al 26 jaar voor de klas, maar ben nog niet zo lang rekencoördinator. Twee jaar geleden heb ik een analyse en een plan gemaakt, maar ik liep een beetje vast in het ‘Hoe nu verder’, de blokvoorbereidingen en het contact met ons verenigingsnetwerk van zes basisscholen. Hier was ik vooral aan het brengen en viel er voor mij weinig nieuwe kennis te halen. Het was daarom een verademing om met Annoesjka te kunnen levellen en sparren.” Rekenspecialist Annoesjka Westerhof van 1801 deelt dit gevoel. “Raymond heeft de zaken goed voor elkaar, het niveau van rekenbegeleiding op deze school ligt hoog. We konden daarom meteen de diepte in.”
Ellen: "Er ontstaat steeds meer een samenhangend systeem, waarin puzzelstukjes in elkaar passen en alles met elkaar verbonden is”
Onderwijsverbetertrajecten van 1801 zijn altijd maatwerk. In dit geval werd begonnen met een ‘nu’-meting om de didactische kwaliteiten van het team in kaart te brengen. Annoesjka: “Raymond begeleidt zijn collega’s goed, ze weten hoe zij met de methode moeten omgaan. Om hun kennis over de doorgaande lijn uit te breiden en de onderlinge samenwerking te versterken zijn we gestart met collegiale consultatie.” Raymond vult aan: “Dat is heel goed geweest voor de vertrouwensband. Het is bovendien heel effectief om direct feedback te geven als je iets ziet gebeuren.”
Daarnaast ontwikkelden Raymond en Annoesjka samen een zogenoemde ‘Emma’-versie van het instructiemodel. Deze werd uitgewerkt in kwaliteitskaarten, een doelenplanner en een kijkwijzer, gericht op het handelen in de klas. Raymond: “We hebben een diverse leerlingpopulatie en dat vraagt iets van leerkrachten. In ons rekenonderwijs doorlopen leerlingen verschillende fasen, passend bij hun eigen niveau. Daarbij zorgen we ervoor dat zij zich altijd onderdeel van de groep blijven voelen.” Anneke weet wat dit betekent voor het grote geheel: “Dankzij deze manier van werken heeft de school alle leerlingen in beeld en wordt aangesloten op de schoolambitie van inclusief onderwijs.”
Dat voortdurende terugkijken en vooruitzien maakt duidelijk hoe krachtig het is om cyclisch en evidence informed te werken: je ziet waar je staat, leert van wat er is en zet tegelijk de volgende stap. Ellen: “Er ontstaat steeds meer een samenhangend systeem, waarin puzzelstukjes in elkaar passen en alles met elkaar verbonden is.” Ze is erg tevreden over hoe Raymond zijn rol als rekencoördinator invult. “Raymond coördineert en brengt het rekenonderwijs in lijn met andere onderdelen. Hij weet precies waar we staan en waar we naartoe willen. Samen met Annoesjka heeft hij een mooie basis gelegd om op verder te bouwen.”
In het nieuwe schooljaar wil de school verder met rekenen en op dezelfde manier taal en burgerschap oppakken. Overigens heeft het leerteam voor taal, in samenwerking met 1801-collega Inge Asscheman, op de achtergrond al voorbereidingen getroffen door een beleidsanalyse te maken en prioriteiten te stellen binnen de taaldomeinen. “Het is mijn taak als schoolleider om realistisch te blijven en te zorgen dat we doorlopend werken aan onderwijsontwikkeling en tegelijkertijd niet te veel tegelijk willen doen”, zegt Ellen. “Dat is best lastig, omdat we allemaal zo enthousiast zijn.”
Raymond heeft ook een goed gevoel over wat er het afgelopen jaar is bereikt: “We waren eerst met allemaal losse dingen bezig. Nu is alles logisch aan elkaar gekoppeld en kunnen we ons richten op het verfijnen en borgen. Het is geweldig om veel knoppen te hebben waaraan we kunnen draaien om nog meer uit onze leerlingen te halen.” Wat het traject in zijn ogen bijzonder maakte, was de focus op duurzaam resultaat en de fijne samenwerking met 1801. “Annoesjka kwam niet binnen om te vertellen hoe ik het moet doen. Ze waardeerde mijn kennis en sloot hierop aan. We vulden elkaar goed aan en hebben het echt samen gedaan. We kunnen nu vol vertrouwen verder op de ingeslagen weg.”