Inspirererende artikelen, spreekbeurtpakketten, interviews en blogs

Professioneel zelfvertrouwen, sturing en invloed: de ontwikkeling van kwaliteitscoördinatoren

Geschreven door 1801 | 25 november 2025 9:50:45 Z

Kwaliteitscoördinator ben je niet zomaar. De rol vraagt om meer dan het oppakken van extra taken: het is een volgende stap in professionalisering. Een stap waarbij je groeit in visie, invloed en leiderschap. En juist dát maakt het uitdagend. Want hoe geef je richting aan die nieuwe rol, terwijl je nog midden in de praktijk staat?
Bij 1801 spreken we dagelijks IB’ers die zich ontwikkelen tot kwaliteitscoördinator. In dit artikel delen we inzichten uit die gesprekken en geven we concrete handvatten om als IB’er met vertrouwen je nieuwe rol te verkennen en versterken

Drie groepen, drie ontwikkelpaden

Uit de praktijk zien we drie herkenbare groepen ontstaan onder IB’ers die stappen zetten richting kwaliteitscoördinatie:

1. De ervaren IB’er

Je hebt al veel rollen van een kwaliteitscoördinator in de vingers. Wat je vooral nodig hebt, is ruimte om te reflecteren, scherpte op je invloed en een stevige sparringpartner die je helpt je impact te vergroten. Je kent je school, durft keuzes te maken en zoekt verdieping.

2. De startende IB’er

Je hebt een frisse blik en voelt de energie om het verschil te maken. Wat je zoekt, is begeleiding bij het toepassen van je kennis in de praktijk. Leren van collega’s, samen sparren, feedback krijgen én geven: dat helpt je groeien in deze rol.

3. De zoekende IB’er

Je voelt de motivatie, maar soms ook twijfel. Waar begin je? Hoe vergroot je je invloed? Voor deze groep is een stap-voor-stap benadering essentieel. Met gerichte begeleiding, oefening en reflectie groeit het vertrouwen én de effectiviteit in de rol.

De drie rollen van de kwaliteitscoördinator

Zorgregisseur: van dichtbij betrokken naar bewust loslaten

Zorgcoördinatie ligt vaak dicht bij je hart. Maar als zorgregisseur geef je ook ruimte. Dat vraagt vertrouwen in collega’s en het durven loslaten van oude patronen. Dit lukt beter als je eerst stevig staat in je rol als leercoördinator: door het leerproces centraal te zetten, ontstaat ruimte voor gedeelde verantwoordelijkheid.

Trendanalist: van data naar betekenisvolle actie

Data zijn pas waardevol als ze tot actie leiden. Als trendanalist leer je verbanden leggen, scherpe vragen stellen en inzichten vertalen naar gerichte interventies. Daarbij helpt het als teamleden dezelfde taal spreken. IB’ers vertellen ons dat samenwerking – bijvoorbeeld met een collega met meer affiniteit met cijfers – bijdraagt aan gezamenlijke analyse én groei.

Leercoördinator: sturen met vertrouwen en verbinding

Deze rol vraagt misschien wel het meeste. Als leercoördinator stuur je het team op professionele ontwikkeling, leeropbrengsten en onderwijskwaliteit. En dat vraagt meer dan goede bedoelingen: het vraagt richting, invloed én afstemming met de schoolleider. Veel IB’ers vinden het spannend om echt te sturen. Zeker als harmonie hoog in het vaandel staat. Toch blijkt: als de verwachtingen helder zijn en het gesprek over rollen en grenzen gevoerd wordt, groeit niet alleen het vertrouwen, maar ook de effectiviteit.

Wat is nodig voor een succesvolle transitie?

Voor bestuurders, schoolleiders en HR-professionals is het essentieel om de verschillen binnen het IB-team te (h)erkennen. Wat zijn de behoeften per IB’er? Waar zitten de kansen én de twijfels? Duidelijkheid in rollen, gedeeld eigenaarschap en aandacht voor teamontwikkeling zijn belangrijke succesfactoren.

Bij 1801 denken we graag mee. Met ontwikkelassessments, teamanalyses, leertrajecten of begeleiding bij het inrichten van leernetwerken voor IB’ers.

Wil je samen aan de slag met het versterken van de rol van kwaliteitscoördinator op jouw school of stichting? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee!