Coaching helpt je een een betere leraar te worden
Ben jij een startende leraar en wil je je zelf verder ontwikkelen?
Als je net bent gestart als leraar dan komt er veel op je af! Je moet wennen aan het lesgeven met alle eisen die daarbij gesteld worden, omgaan met leerlingen, met collega's, wennen aan de schoolcultuur… ga zo maar door.
Vooral als zij-instromer kan de overgang groot zijn. Je bent immers vanuit een ander beroep leraar geworden. Hoe is deze overgang voor je?
Voor alle startende leraren kan coaching gedurende de eerste jaren voor de groep, een welkome aanvulling zijn.
Coaching helpt jou een betere leraar te worden!
Jouw carriere als leraar in het onderwijs hangt af van de ervaringen die je in de eerste periode opdoet. Vooral in het begin zijn er lastige zaken die je je in de praktijk nog eigen moet maken. Ervaren collega's willen jou - als startende leraar - graag helpen maar soms ontbreekt het ze gewoonweg aan tijd. Coaching kan je helpen bij vraagstukken als:
- Hoe word ik een 'betere' leraar? Goed lesgeven, methode naar je hand zetten.
- Hoe ga ik om met mijn groep? Creëren van sfeer in de groep. Verbinden van leerlingen.
- Hoe maak ik instructie effectiever? Goede opbouw, doen wat werkt.
- Hoe kan ik beter differentiëren? Zicht op verschillen, omgaan met verschillen
- Hoe krijg ik betrokken leerlingen? Kleine elementen met grote gevolgen.
- Hoe communiceer ik beter met mijn collega's, met ouders?
- Of hoe houd ik een goede balans tussen belastbaarheid en werkdruk? Hoe blijf ik vitaal en flexibel?
Uit ervaring blijkt dat goede coaching bepalend is voor jouw welbevinden. Heb je het idee dat je wat extra ondersteuning kunt gebruiken? 1801 heeft zeer ervaren coaches die startende leraren kunnen begeleiden. Lees meer over coaching.
Download het artikel
Kim had enkele jaren geleden een moeizame start als beginnend leraar op De Buut in Zoetermeer. In haar groep was sprake van 'meidenvenijn'. Kim is toen enige tijd gecoacht door Annet van Eck van 1801. "Het was heel prettig met iemand te kunnen delen waar je tegenaan loopt; het levert je veel nieuwe inzichten op.
En de klas? De kinderen kennen mijn grenzen nu. En ik ken hen beter, waardoor ik precies weet hoe ik welk kind met onwenselijk gedrag moet benaderen."
Lees het artikel 'Samen evalueren: wat gaat goed, wat kan beter?’ over het coachen van startende leraren.
Download het artikel
Tijdens haar ontmoetingen met wandelcoach Marianne Zandman ontdekte Godelinde van der Heiden dat je al wandelend beter kunt stilstaan bij de stappen die je wilt zetten. "Het ontbreken van oogcontact stimuleert je om vrijer te spreken. Je gedachten nemen sneller de vrije loop en prikkelen je om out of the box te denken."
Lees het artikel over wandelcoaching 'Al wandelend stilstaan bij de stappen die je wilt zetten'
Meer weten over coaching?
Neem contact op met Annet van Eck of met Marianne Zandman als het over wandelcoaching gaat.