Onderwijskundig leiderschap (mbo)
mbo
Samenwerken vanuit een gedragen visie op het (veranderende) onderwijs en het mbo-onderwijs zó inrichten dat jouw school het beste doet voor de studenten en docenten. Dat vraagt om onderwijskundig leiderschap in formele én informele posities. Maar wie zijn de onderwijskundig leiders in jouw team? En hoe borg je onderwijskundig leiderschap in jouw school?
1801 jeugd & onderwijsadvies helpt je graag. Wij begeleiden regelmatig colleges, teams en docenten bij het ontwerpen en uitvoeren van professionaliseringstrajecten over onderwijskundig leiderschap in het mbo.
Wat is onderwijskundig leiderschap en wat levert het op?
Onderwijskundig leiderschap is het proces om de school, teams en collega’s actief te beïnvloeden met als doel om zichzelf en het onderwijs duurzaam en toekomstbestendig te verbeteren. Onderwijskundig leiderschap is essentieel voor verbinding, focus en het realiseren van hogere (leer)resultaten in de school. Om tot écht onderwijskundig leiderschap te komen is een integrale aanpak nodig en een visie op leiderschap. Dit vraagt gedegen kennis van de kaders waarbinnen de school werkt, de visie en de ruimte hierin, de bedrijfsvoering, verandermanagement en processen.
Onderwijskundig leiderschap bij 1801
De kweekvijver: deze in-company leergang bereidt ambitieuze LC-docenten voor op een strategisch leidinggevende functie in de organisatie. Tijdens deze leergang onderzoek je de kwaliteitscultuur en -structuur, financiën, HRM en HRD en het innovatiebeleid van jouw school. Daarnaast is er veel aandacht voor onderwijskundig leiderschap; hoe geef je leiding aan onderwijsinnovaties? Lees meer.
LC-leergang Onderwijskundig Leiderschap: deze leergang is in veel roc’s onderdeel van het loopbaan- en promotiebeleid van LB naar LC. Leer-/werkbijeenkomsten, online workshops en coaching en het uitvoeren van een doorbraakproject dragen direct bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Evidence informed theorieën, verandermanagement, inzicht in persoonlijke drijfveren en leiderschapsstijlen helpen docenten in het eigen leerproces en dat van het team en de locatie. Lees meer.