Het jonge kind

Het jonge kind: voorschool (0-4 jr)

Voorschool
Met de komst van voor- en vroegschoolse educatie is er een mooie doorgaande lijn gekomen in de brede ontwikkeling van kinderen van nul tot zes jaar. Het is daarbij essentieel dat kinderen rijke ervaringen opdoen vanuit een beredeneerd aanbod met zoveel mogelijk ontwikkelingsgebieden

Het stimuleren van de ontwikkeling van peuters heeft het grootste effect als dat gebeurt vanuit spel. Maar hoe pak je dat aan en hoe kun je als pedagogisch medewerker in de voorschool het verschil maken?

1801, groot in de ontwikkelingsstimulering van de allerkleinsten

Bij 1801 weten we: het onderwijs aan het jonge kind is een vak apart. Onze ervaren jonge kind-specialisten helpen jou daarom graag met het samenstellen van een ontwikkelingsaanbod voor peuters vanuit de invalshoeken spel en spelbegeleiding:

  • Het neerzetten van de doorgaande lijn (ook voor IKC’s)
    Elke organisatie is uniek. Daarom hebben we geen standaardaanbod voor het neerzetten van een doorgaande lijn. 1801 denkt graag met je mee op welke wijze de doorgaande lijn vorm en inhoud kan krijgen binnen jouw organisatie.
     
  • Het geven van een volwaardige VE-training
    Pedagogisch medewerkers hebben grote invloed op de ontwikkeling van jonge kinderen. Naast de zorg voor het jonge kind stimuleren zij ook het leren en de ontwikkeling. Hun pedagogisch-didactische kwaliteiten maken het verschil!
     
  • Mondelinge taal waaronder woordenschatonderwijs
    De taalontwikkeling bestaat uit het begrijpen en spreken van taal. Onze taalspecialisten adviseren je hoe je de (meertalige) taalontwikkeling op de juiste manier kunt stimuleren. Onze preventieve logopedisten kunnen bij kinderen vanaf nul jaar spraaktaalproblematiek signaleren en leraren en ouders adviseren over het vervolgtraject.
     
  • PRRRIKKELS
    Soms vertonen peuters druk en overprikkeld of juist teruggetrokken of sloom gedrag. Hoe kun je deze kinderen ondersteunen? In de training leer je alles over sensorische informatieverwerking en hoe je met praktisch inzetbare tools op dit gedrag kunt reageren.
     
  • Coaching
    Hoe benader ik het (zeer) jonge kind? Is de speelleeromgeving rijk genoeg? Als pedagogisch medewerker kun je allerlei vragen hebben. Coaching kan jou helpen op praktisch, organisatorisch, didactisch, pedagogisch en/of managementgebied. De coaching van 1801 is altijd op maat!
     
  • Training Reflexen op Maat 
    Bewegen is niet alleen goed, het is essentieel! Zeker als het om de hersenontwikkeling gaat. Voorkom problemen met leren lezen, rekenen en spellen door te bewegen.
     
  • Een veilige omgeving
    Een prettige en veilige omgeving helpt kinderen bij het leren en ontwikkelen van hun sociale vaardigheden. De programma’s Kwink en Vreedzaam zijn geschikt voor kinderen tot vier jaar.
     
  • JONGleren in het verkeer
    Verkeersles begint al wanneer kinderen in de buggy liggen en op het fietszitje zitten. Het is slim om al op de peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf te beginnen met verkeersles! 1801 biedt de voorschool het verkeersproject JONGleren in het verkeer.
     
  • Peuters observeren met KIJK!
    KIJK! 0-4 is een kindvolgsysteem bedoeld om de ontwikkeling van peuters in al haar facetten te observeren en in kaart te brengen. 1801 kan de uitgangspunten en de werkwijze van het KIJK! 0-4 toelichten en implementeren, zodat je er nog meer profijt van hebt.

Staat er niet tussen wat je zoekt? Bel of mail ons dan. De jonge kind-specialisten van 1801 denken graag met je mee en ontwikkelen ook trajecten op maat.

Ontwikkeling van peuters stimuleren?

Wil je ook als pedagogisch medewerker het verschil maken? Neem contact met ons op.

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.

Meer lezen?

In onze kennisbank vind je inspirerende artikelen, interviews, blogs, spreekbeurtpakketten en nog veel meer.

Naar de Kennisbank