Maatwerk met duurzaam effect

Rekenonderwijs dat verder gaat dan methodes
Rekenen is meer dan een vak: het is een essentiële vaardigheid die leerlingen nodig hebben om zich te redden in de maatschappij. Maar goed rekenonderwijs is niet vanzelfsprekend. Misschien herken je het: ondanks een hardwerkend team blijven de rekenresultaten achter. Of er is behoefte aan een nieuwe aanpak, maar de vraag is waar te beginnen.
Bij 1801 geloven we niet in een standaardoplossing, maar in maatwerk. Onze aanpak is duurzaam: we helpen scholen niet alleen om de rekenopbrengsten te verhogen, maar ook om het rekenonderwijs structureel te verankeren binnen een lerende organisatie.
1801 is aangesloten bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde (ExpRW) van het Ministerie van OCW. Samen werken we aan de kwaliteit van het rekenonderwijs in Nederland.
Waarom kiezen voor maatwerk in rekenonderwijs?
Veel scholen worstelen met uitdagingen zoals:
- Het afstemmen van het rekenonderwijs op de verschillende onderwijsbehoeften van hun leerlingen (differentiëren).
- Rekenresultaten die niet aansluiten bij de ambitie van de school
- Lerarentekorten of gebrek aan specialistische kennis
- Leerlingen die referentieniveau 1S niet halen
- Onvoldoende inzicht in wat werkt om rekenvaardigheid te verbeteren
- Leerkrachten begeleiden in het verbeteren van hun rekeninstructie, differentiatie en klassenmanagement.
Het antwoord is geen quick fix of kant-en-klaar product. In plaats van simpelweg een nieuwe methode in te voeren, kijken wij naar de werkelijke behoefte van de school en het team. Dit maakt onze aanpak effectiever en duurzamer.
.jpg)
Duurzame verandering in rekenonderwijs
Een structurele verbetering van het rekenonderwijs begint met inzicht. We starten daarom met een grondige analyse. Deze nulmeting wordt in overleg met de school vormgegeven en kan bijvoorbeeld bestaan uit het observeren van rekenlessen, het analyseren van de rekenresultaten en een gesprek over de visie en de vastgelegde afspraken.
- Wat is het huidige niveau van het rekenonderwijs?
- Welke methodes en strategieën worden gebruikt?
- In hoeverre sluit de instructie aan op de behoeften van de leerlingen?
- Hoe worden sterke en zwakke rekenaars ondersteund?
Op basis van deze analyse ontwikkelen we een maatwerkplan. Dit kan bestaan uit:
- Scholingsbijeenkomsten – Vergroten van de vakdidactische kennis en rekenstrategieën.
- Scholing op de werkvloer – Leerkrachten begeleiden in het verbeteren van hun rekeninstructie en klassenmanagement.
- Effectief inzetten van de gekozen rekenmothode – Advies en begeleiding bij het effectief gebruiken van de gekozen methode om het maximale resultaat te behalen voor de school.
- Borging in de schoolcultuur – Tijdens rekentrajecten werken we graag samen met de kartrekkers binnen de school (rekencoördinator, intern begeleider, leerteam, werkgroep), zodat een werkwijze ontstaat waarin het rekenonderwijs structureel wordt verbeterd.
Deze aanpak zorgt ervoor dat verbeteringen niet tijdelijk zijn, maar blijvend effect hebben.

Maatwerk op basis van 0-meting
De scholingsbijeenkomsten zijn gericht op onderwerpen die tijdens de analyse naar voren zijn gekomen. Er kan gekozen worden voor verschillende modules binnen de volgende hoofdonderwerpen: rekeninhoud & didactiek, beredeneerd aanbod, differentiatie, jonge kind en borgen. Voorbeelden van modules die gekozen kunnen worden zijn:
Instructiemodel in de rekenles
Leren aanpakken van contextopgaven
Analyseren van rekenopbrengsten
Rekentaal
Automatiseren
Blokvoorbereiding
Werken met prentenboeken en de verteltafel
Differentiatie
Verbeter basisvaardigheden met 1801
Wil je weten hoe 1801 jouw school kan helpen om het rekenonderwijs te verbeteren? Vraag dan een adviesgesprek basisvaardigheden verbeteren aan.
Rekenonderwijs en organisatieontwikkeling: De verbinding met de schoolcultuur
Goed rekenonderwijs gaat verder dan vakinhoud. Het raakt direct aan bredere organisatievraagstukken, zoals:
✔ Hoe bouwen we aan een lerende cultuur binnen het team?
✔ Hoe ondersteunen we leerkrachten bij het vergroten van hun didactische vaardigheden?
✔ Hoe zorgen we ervoor dat rekenonderwijs aansluit bij andere vakken en thematisch leren?
Door rekenonderwijs te koppelen aan schoolontwikkeling, werk je niet alleen aan hogere rekenresultaten, maar ook aan een sterker en professioneler team.

Onze accountmanagers helpen je graag verder!
Nieuws voor het primair onderwijs

Talenbewust lesgeven: Hoe het Deltion College praktijkonderwijs en taalontwikkeling verbindt
“Een belangrijke verschuiving is dat taalonderwijs steeds meer als een gezamenlijke verantwoordelijk...
Gepubliceerd op: 11 april 2025

Prins Willem Alexanderschool verbeterde de basisvaardigheden met Impact op Leren
“Het schoolmotto ‘Plezier als basis, groei als doel’ geldt net zo goed voor de leerlingen als voor o...
Gepubliceerd op: 30 april 2024

Rekenvaardigheid verbeteren in het primair onderwijs
Veel schoolleiders willen op hun school de opbrengsten rekenvaardigheid verbeteren, maar lopen daarb...
Gepubliceerd op: 11 april 2024
Contact
Heb je nog vragen?
Contact
Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!