Passend onderwijs

Passend Onderwijs: Samen werken aan een inclusieve toekomst
Het doel van passend onderwijs is om ieder kind een plek te bieden waar het tot bloei kan komen, zo dicht mogelijk bij huis. Toch zien we een jaarlijkse toename in het aantal aanmeldingen voor speciaal onderwijs en ervaren professionals in het onderwijs steeds vaker uitdagingen bij het begeleiden van leerlingen met complexe behoeften. Begrippen als ‘ingewikkeld’, ‘onhandelbaar’ of ‘buitensporig’ worden nog te vaak gebruikt, terwijl juist de roep om inclusiever onderwijs groeit.
De vraag is hoe scholen dit in de praktijk kunnen realiseren. Wat is nodig om voor iedere leerling passende oplossingen te vinden? Hoewel veel samenwerkingsverbanden de urgentie van inclusiever onderwijs onderschrijven, blijft het een uitdaging om professionals goed voor te bereiden en samenwerking tussen scholen en expertisecentra effectief vorm te geven.
Bij 1801 ondersteunen wij scholen bij het vertalen van deze ambitie naar de dagelijkse praktijk. Wij bieden praktische begeleiding, trainingen en advies om teams toe te rusten en verbindingen te leggen tussen scholen, ouders en externe partners. Zo werken we samen aan onderwijs waarin écht ruimte is voor iedere leerling.
Gedrag en ontwikkeling: Ruimte voor ondersteuning en normalisatie
Bij 1801 helpen we onderwijsprofessionals met een breed scala aan leer- en gedragsvraagstukken. We richten ons op het versterken van hun vaardigheden en zoeken samen naar mogelijkheden binnen en buiten de school om kinderen passend te ondersteunen.
We pleiten voor het herdefiniëren van ‘normaal gedrag’, waarbij we gedrag in proportie plaatsen en hokjesdenken vermijden. Labels helpen vaak niet en kunnen leiden tot demotivatie en faalangst. Daarom kijken onze specialisten naar waarneembaar gedrag en onderliggende factoren in plaats van te focussen op diagnoses.
Onze experts ondersteunen scholen bij vroegtijdige signalering en het begeleiden van kinderen met belemmeringen in hun ontwikkeling. Met methodieken zoals Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) versterken we het proces van signalering en begeleiding. Daarnaast optimaliseren we samen met scholen de procedures rondom toelaatbaarheidsverklaringen, om elk kind een passend onderwijsaanbod te bieden.
.jpg)
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD)
1801 is al jarenlang een vertrouwde partner van scholen bij het vormgeven van passend onderwijs. Onze orthopedagogen en psychologen werken nauw samen met leerkrachten en ouders om leerlingen met specifieke behoeften op weg te helpen en hun ontwikkeling te stimuleren. Met onze expertise in handelingsgerichte diagnostiek (HGD) bieden we praktische, doelgerichte oplossingen die aansluiten bij de unieke situatie van elke leerling. Zo ondersteunen we scholen in het creëren van een inclusieve leeromgeving waarin elk kind de kans krijgt om te groeien.
.jpg)
1801: Deskundige ondersteuning bij toelaatbaarheidsverklaringen speciaal onderwijs
Bij 1801 ondersteunen onze specialisten scholen bij het aanvragen van toelaatbaarheidsverklaringen (TLV) voor leerlingen die gebaat zijn bij speciaal onderwijs. Onze gedragswetenschappers, waaronder orthopedagogen en (GZ-)psychologen, voeren grondige probleemanalyses uit door gesprekken met mentoren, docenten, ouders en leerlingen, evenals klassenobservaties en handelingsgericht psychologisch onderzoek. Op basis van deze inzichten bieden zij handelingsgerichte adviezen en begeleiden zij het opstellen van een ontwikkelingsperspectief (OPP). Daarnaast ondersteunen onze specialisten bij het opstellen van een compleet dossier voor de TLV-aanvraag en fungeren zij als schakel tussen onderwijs en zorg, door contacten te onderhouden met externe instanties zoals de GGZ. Zo zorgen wij ervoor dat het aanvraagproces soepel verloopt en de leerling de meest passende onderwijsvorm krijgt.
.jpg)
Onze specialisten
Team
De mensen die altijd voor u en uw kind klaarstaan
Contact
Heb je nog vragen?
Contact
Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!