Voor een veerkrachtige school met ruimte voor ontwikkeling

De uitdaging: gedrag en sociale veiligheid in balans
Gedrag speelt een cruciale rol in het onderwijs. Klassen waarin leerlingen zich veilig voelen, zich sociaal-emotioneel goed ontwikkelen en waarin duidelijke gedragsverwachtingen gelden, presteren beter. Maar steeds meer scholen lopen tegen moeilijke groepsdynamieken, toenemende gedragsproblemen en prestatiedruk aan.
Bovendien zien we dat scholen steeds vaker werken met diverse groepen, zoals nieuwkomers, leerlingen met internaliserende of externaliserende problemen en kinderen met speciale ondersteuningsbehoeften. Hoe zorg je ervoor dat álle leerlingen kunnen leren en ontwikkelen, terwijl je ook het welzijn van je team en de organisatie bewaakt?
1801 ondersteunt scholen bij het creëren van een positief en veerkrachtig onderwijsklimaat, waarin sociale veiligheid, effectieve gedragsaanpak en sterke teamculturen centraal staan.
Onze aanpak: van klaslokaal tot organisatie
Wij kijken integraal naar gedrag: van de individuele leerling tot de school als systeem. Dit betekent dat we werken op verschillende niveaus:
Handelingsgerichte Diagnostiek & Basis GGZ
✅ Gerichte analyses van individuele leerlingproblematiek en groepsdynamiek.
✅ Samenwerking met intern begeleiders, gedragswetenschappers en jeugdhulp voor maatwerkoplossingen.
✅ Toegang tot Basis GGZ voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Sociaal-emotionele ontwikkeling & veiligheid
✅ Trainingen en programma’s gericht op executieve functies, emotieregulatie en zelfvertrouwen.
✅ Werken met positief gedragsondersteunende methodes en schoolbrede gedragsverwachtingen.
✅ Ondersteuning bij het opstellen van een veiligheids- en zorgbeleid voor een sterk pedagogisch klimaat.
Flexibel en veerkrachtig onderwijs
✅ Coaching en begeleiding bij onderwijs anders organiseren en omgaan met diversiteit in de klas.
✅ Tools en trainingen voor differentiatie, inclusief onderwijs en veerkrachtig lesgeven.
✅ Versterking van het systeemdenken binnen de school, zodat gedrag niet alleen als probleem maar ook als signaal wordt gezien.
Professionele teamcultuur: leren van en met elkaar
✅ Trainingen en trajecten voor een sterke, professionele en oplossingsgerichte teamcultuur.
✅ Coaching op klasmanagement, omgaan met moeilijke groepen en het creëren van een lerende organisatie.
✅ Intervisie en praktijkgerichte begeleiding voor leerkrachten en teams.
Het aanbod van 1801 voor gedrag
Onze impact: duurzame gedragsverandering en sociale veiligheid
Met onze integrale aanpak helpen we scholen om:
✔️ Gedragsproblemen en incidenten te verminderen en preventief te handelen.
✔️ Veerkrachtige leerlingen en leerkrachten te ontwikkelen die beter omgaan met sociale en emotionele uitdagingen.
✔️ Een sterke, veilige schoolcultuur te bouwen waarin leerlingen, leerkrachten en ouders samenwerken aan een positieve leeromgeving.
Opleidingen en trainingen: investeer in gedragsdeskundigheid
Wij bieden diverse opleidingen en trainingen die direct toepasbaar zijn in de praktijk, zoals:
📌 Opleiding Specialist Gedrag – verdieping in complexe gedragsvraagstukken en groepsdynamiek.
📌 Training Klassenmanagement & Moeilijke Groepen – effectief omgaan met uitdagend gedrag.
📌 Kanjertraining & Sociaal-emotioneel Leren – leerlingen helpen bij zelfregulatie en samenwerking.
📌 Trajecten voor schoolleiders en IB’ers – hoe zorg je voor een duurzaam gedragsbeleid in je school?

Nieuws over Gedrag

Hoe verbeter je de professionele cultuur op jouw school?
Een veilige werkomgeving gericht op leren en ontwikkelen, gezamenlijke verantwoordelijkheid, gedeeld...
Gepubliceerd op: 12 november 2024

Professionele cultuur verbeteren: de rol van de schoolleider
Continu werken aan een professionele schoolcultuur levert jouw school veel op. Logisch dus, dat jij ...
Gepubliceerd op: 12 november 2024

Basisschool Klavertje vier: “We zijn echt een team geworden”
Dit interview met leerkrachten van Basisschool Klavertje vier over het Expliciete Directe Instructie...
Gepubliceerd op: 7 oktober 2024