search
    Voor je school

    Gedeeld leiderschap

    Primair en voortgezet onderwijs
    Gedeeld Leiderschap: talentgericht organiseren voor betere resultaten

    Nieuwe vormen van samenwerken en organiseren vragen om een frisse kijk op leiderschap in zowel het primair als voortgezet onderwijs. De traditionele rol van de formele leider – zoals de schoolleider of directie – maakt steeds vaker plaats voor een gedeeld leiderschapsproces, waarin het team als geheel verantwoordelijkheid neemt. In deze aanpak, ook wel gedeeld leiderschap genoemd, wordt leiderschap niet alleen uitgeoefend door één persoon, maar verdeeld over teamleden met specifieke kwaliteiten en expertise.

    Gedeeld leiderschap gaat verder dan samenwerken; het is een dynamisch proces van co-creatie. Teamleden inspireren en versterken elkaar, waardoor:

    Leiderschap binnen de school breder gedragen wordt.
    Talenten en capaciteiten van medewerkers optimaal worden benut.
    De kwaliteit van onderwijs en schoolontwikkeling structureel verbetert.

    Door een cultuur te creëren waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het succes van de school en het leren van de leerlingen, ontstaat een sterker en meer betrokken team. Dit maakt de schoolorganisatie veerkrachtiger en beter in staat om complexe uitdagingen aan te gaan en toekomstbestendig onderwijs te realiseren.

    Bij 1801 jeugd & onderwijsadvies ondersteunen we scholen in het PO en VO bij de implementatie van gedeeld leiderschap. We helpen teams om hun leiderschapskwaliteiten te herkennen, eigenaarschap te vergroten en gezamenlijk te bouwen aan een professionele en inspirerende werkomgeving.

    Doel
    Waarom aan de slag met gedeeld leiderschap?

    Uit onderzoek komt naar voren dat bij een organisatie waar gezamenlijk leren en gedeeld leiderschap centraal staat (leerlingen/studenten en schoolteam), er betere resultaten ontstaan. Het team acteert vanuit gelijkwaardigheid en professionaliteit. Daarnaast draagt gedeeld leiderschap bij aan de motivatie, het welbevinden, de autonomie, de competenties en de relaties tussen mensen zelf. Een win-win!
    Aan de slag dus met gedeeld leiderschap. En daar ligt de uitdaging. Het transformeren naar een andere leiderschapscultuur doe je niet zo maar. Dit vraagt een transformatie van de gehele schoolorganisatie.

    Aanpak
    Eigen werkwijze 1801

    In deze aanpak staat met name het onderwijskundig leiderschap en het teamleren centraal. Bij een traject rondom gedeeld leiderschap gaan wij een stap verder in het belichten van de gehele organisatie en alles wat hierbij komt kijken. Hierin maken wij gebruik van onderzochte en bewezen aanpakken. Maar ook door samen nieuwe dingen uit te proberen. In dit beschrijven we welke (concentrische) stappen en welke begeleiding wij kunnen verzorgen wanneer je met gedeeld leiderschap aan de slag wilt.

    Ons uitgangspunt hierin is dat we deze weg vanuit gedeelde verantwoordelijkheid bewandelen. Dit is namelijk het startpunt van gedeeld leiderschap. Jullie bewandelen de weg, wij geven ankerpunten, delen onze kennis, sturen soms bij om terug naar de essentie te gaan en coachen daar waar nodig, naar het door jullie geformuleerde einddoel.

    Aanpak
    Richtlijnen

    Het programma dat 1801 ontwikkeld heeft, is gebaseerd een aantal richtlijnen die van wezenlijk belang zijn bij het organiseren van gedeeld leiderschap.

    01
    Betrek

    Gedeeld leiderschap begint met de constructieve inbreng van iedereen. Het is essentieel dat iedereen begrijpt wat er gebeurt én waarom. Door medewerkers te betrekken bij de inrichting van de organisatie, vergroot je hun verantwoordelijkheidsgevoel en het onderlinge vertrouwen (de basis).

    02
    Geef richting

    Heldere verwachtingen zijn cruciaal voor gedeeld leiderschap. Minder controle van bovenaf betekent dat er duidelijke afspraken nodig zijn: wie neemt welke taak op zich, met welke middelen en met welk resultaat? Zorg ervoor dat deze afspraken passen bij de doelen en structuur van de organisatie.

    03
    Zorg voor coaching

    Gedeeld leiderschap betekent niet ‘loslaten’, maar anders ‘vasthouden’. Ondersteun het team met gerichte coaching voor wie dat nodig heeft en zorg voor zorgvuldige monitoring en begeleiding. Zo behoud je grip op het proces terwijl je de autonomie van het team versterkt.

    04
    Communicatie

    Helder communiceren is een voorwaarde voor gedeeld leiderschap. Teams hebben begeleiding nodig in het geven en ontvangen van eerlijke feedback, zowel bij successen als mislukkingen. Daarnaast helpen goed beschreven protocollen misverstanden te voorkomen en duidelijkheid te bieden.

    05
    Voorbeeldfunctie

    Als leidinggevende het goede voorbeeld geven, het daadwerkelijk geven van vertrouwen aan je team/teams, hier terugkoppeling op geven, maakt de kans van slagen groter. Blijf het voortouw hierin nemen. Betrokkenheid blijft alleen bestaan als het van twee kanten, werknemers en leidinggevenden, komt.

    06
    Wees flexibel

    Blijf alert op de ontwikkeling van gedeeld leiderschap binnen het team. Waar zijn aanpassingen nodig en waar loopt het goed? Door flexibel om te gaan met wat het proces vraagt, zorg je ervoor dat het leiderschap zich blijft ontwikkelen en aansluiten bij de doelen van de organisatie.

    07
    Delen, reflecteren en vieren successen

    Gedeeld leiderschap vraagt tijd, geduld en kleine stappen. Reflecteer continu op gemaakte keuzes en laat subteams experimenteren. Vier de successen, hoe klein ook, en gebruik ze als inspiratie. Succesverhalen kunnen de kernwaarden en missie van gedeeld leiderschap zichtbaar maken voor iedereen.

    Onze specialisten

    Team

    De mensen die altijd voor u en uw kind klaarstaan
    Arnhem
    Sander Luttje

    Adviseur

    Hoofddorp
    Annemarie de Graaf

    Adviseur

    Zoetermeer
    Helene Labout

    Adviseur

    Nieuws
    Lees hier nieuws over leiderschap

    Leiderschap
    Leidinggeven in internationaal perspectief

    Ontwikkel je leiderschap tijdens een inspirerende studiereis naar Edinburgh! Wil jij je leiderschaps...

    Gepubliceerd op: 2 oktober 2024

    Lees meer
    Leiderschap, Professionalisering, Leraren/docenten, Teamleiders/afdelingsleiders
    Informeel leidinggeven als teacher leader: zo doe je dat

    In de dynamische wereld van het onderwijs is leiderschap meer dan alleen de formele hiërarchie volge...

    Gepubliceerd op: 24 april 2024

    Lees meer
    Leiderschap, Professionalisering, Leraren/docenten, Teamleiders/afdelingsleiders
    Gedeelde verantwoordelijkheid in de school: zo geef je dat vorm

    In de dynamische omgeving van het onderwijs is gedeelde verantwoordelijkheid een essentieel concept....

    Gepubliceerd op: 24 april 2024

    Lees meer

    Contact

    Heb je nog vragen?
    Contact

    Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!