Nieuwe vormen van samenwerken en organiseren vragen om een frisse kijk op leiderschap in zowel het primair als voortgezet onderwijs. De traditionele rol van de formele leider – zoals de schoolleider of directie – maakt steeds vaker plaats voor een gedeeld leiderschapsproces, waarin het team als geheel verantwoordelijkheid neemt. In deze aanpak, ook wel gedeeld leiderschap genoemd, wordt leiderschap niet alleen uitgeoefend door één persoon, maar verdeeld over teamleden met specifieke kwaliteiten en expertise.
Gedeeld leiderschap gaat verder dan samenwerken; het is een dynamisch proces van co-creatie. Teamleden inspireren en versterken elkaar, waardoor:
✅ Leiderschap binnen de school breder gedragen wordt.
✅ Talenten en capaciteiten van medewerkers optimaal worden benut.
✅ De kwaliteit van onderwijs en schoolontwikkeling structureel verbetert.
Door een cultuur te creëren waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het succes van de school en het leren van de leerlingen, ontstaat een sterker en meer betrokken team. Dit maakt de schoolorganisatie veerkrachtiger en beter in staat om complexe uitdagingen aan te gaan en toekomstbestendig onderwijs te realiseren.
Bij 1801 jeugd & onderwijsadvies ondersteunen we scholen in het PO en VO bij de implementatie van gedeeld leiderschap. We helpen teams om hun leiderschapskwaliteiten te herkennen, eigenaarschap te vergroten en gezamenlijk te bouwen aan een professionele en inspirerende werkomgeving.