Assessments voor leraren en IB'ers

Assessments voor Leraren en Intern Begeleiders in het Primair en Voortgezet Onderwijs
Professionele ontwikkeling is essentieel in het onderwijs, niet alleen voor schoolleiders, maar ook voor leraren en intern begeleiders (IB'ers). Hoe blijf je groeien in je vak? Hoe bereid je je voor op een nieuwe functie? En hoe krijg je inzicht in je talenten en ontwikkelpunten?
Een onderwijsassessment kan hierin ondersteuning bieden. Dit kan ingezet worden bij:
✅ Leraren en IB’ers die zichzelf verder willen ontwikkelen.
✅ Benoemingsrondes voor LC/LD-functies in het voortgezet onderwijs.
✅ Onderwijspersoneel dat tegen uitdagingen aanloopt in hun werk en behoefte heeft aan gerichte ondersteuning.
De inhoud van het assessment wordt altijd op maat bepaald, afhankelijk van de vraag en de situatie.
1. Selectie-assessment voor LC/LD-docenten in het VO
Bij benoemingsrondes voor LC- of LD-docenten kan een selectie-assessment inzicht geven in competenties, talenten en motivatie. Dit assessment bestaat uit:
✔️ Persoonlijkheidstests en motivatietesten.
✔️ Capaciteiten- en intelligentietests.
✔️ Interviews en praktijkgerichte simulaties.
Het resultaat? Een duidelijk persoonlijkheidsprofiel, inzicht in persoonlijke kwaliteiten en leerpunten, en een onderbouwd advies over de benoembaarheid van de docent voor de openstaande functie.

2. Ontwikkelassessment LB/LC/LD-docenten in het VO
Voor docenten in het voortgezet onderwijs die zich willen ontwikkelen en doorgroeien, biedt een ontwikkelassessment inzicht in:
✔️ Sterke punten en kwaliteiten in het lesgeven.
✔️ Leer- en ontwikkelpunten voor de toekomst.
✔️ Concrete adviezen voor verdere professionele groei.
Dit assessment is gericht op loopbaanontwikkeling en kan docenten helpen bij de volgende stap in hun onderwijspraktijk.

3. Ontwikkelassessment Leraren LB/LC/LD in het PO
Voor leerkrachten in het primair onderwijs wordt een ontwikkelassessment doorgaans uitgevoerd in twee delen:
✔️ Een praktijkassessment (lesobservatie) – Een praktijkassessor observeert een of meerdere lessen in de eigen klas en onderzoekt hoe de SBL-competenties worden toegepast.
✔️ Een psychologisch onderzoek – Uitgevoerd door een van onze psychologen, waarbij persoonlijkheidskenmerken, drijfveren en capaciteiten in kaart worden gebracht.
Dit assessment biedt valide en betrouwbare inzichten in de bekwaamheidscompetenties en geeft concrete adviezen over de leerbaarheid en ontwikkelmogelijkheden van de leerkracht.

4. Psychologisch assessment & praktijkassessment (lesbezoek)
Binnen de integrale dienstverlening van 1801 bieden we een op maat gemaakt programma voor LB/LC-docenten die zich conform het loopbaanbeleid willen ontwikkelen richting een LC- of LD-functie.
Door de combinatie van een praktijkassessment en een psychologisch onderzoek krijgen scholen een compleet beeld van:
✔️ De bekwaamheidscompetenties van de docent.
✔️ Persoonlijke kwaliteiten, ontwikkelpunten en motivatie.
✔️ Concrete adviezen over de leerbaarheid en verdere ontwikkeling.

Onze specialisten
Team
De mensen die altijd voor u en uw kind klaarstaan
Lees hier nieuws over assessments

Ontwikkelassessment voor het onderwijs: wat kun je verwachten?
Ben jij leraar? Dan weet je als geen ander dat dit beroep ontzettend veelzijdig is. Maar misschien b...
Gepubliceerd op: 30 april 2024

Schoolleidersregister PO: het verschil tussen een EVC en een assessment
Wat is het verschil tussen een EVC en een assessmentonderzoek bij registratie en herregistratie in h...
Gepubliceerd op: 23 februari 2024

5 fabels over herregistratie in het Schoolleidersregister PO
Vaak hoor je van schoolleiders, en waarschijnlijk ook van je collega’s, allerlei verhalen over hoe z...
Gepubliceerd op: 24 januari 2024
Contact
Heb je nog vragen?
Contact
Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!