De basis op orde
.jpg)
Aan de slag met: De basis op orde!
Het traject ‘Basis op orde’ is bedoeld voor scholen die opbrengsten willen realiseren die passend zijn bij de ambities van de school. Het gaat met name om opbrengsten op het gebied van de basisvaardigheden taal (inclusief begrijpend lezen) en rekenen.
De aanleiding om met dit traject aan de slag te gaan kan verschillend zijn. Denk aan scholen:
- waar de opbrengsten rekenen en taal niet in de pas lopen met de schoolpopulatie, bijvoorbeeld omdat minder leerlingen het 1S/2F-niveau behalen dan wenselijk is.
- waar de laatste tijd veel personeelswisselingen zijn geweest waardoor de werkwijzen en afspraken opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden.
- die aan de slag willen met het traject Impact op leren, maar tijdens de intakefase hebben vastgesteld dat nog niet voldaan is aan de voorwaarden om effectief met dit traject aan de slag te gaan.
Keuze uit 4 modules
Wanneer een school aan de slag gaat met Basis op orde doen we eerst een nulmeting. Een nulmeting kan bestaan uit het voeren van gesprekken gericht op de kwaliteit en opbrengst van het onderwijs, documentanalyses en /of klasconsultaties. Op basis van de nulmeting wordt met scholen overlegd welke van de volgende modules voor de school van belang zijn om de basis op orde te krijgen. De vier modules zijn:
Effectieve instructie
Een goede, eigentijdse instructie is gericht op bewust en doelgericht lesgeven en op actief lerende leerlingen. Met een goede instructie werk je op een systematische manier en kom je in je lesaanbod tegemoet aan de onderwijs- en de basisbehoeften van leerlingen.
Differentiëren
Hierbij beogen we tegemoet te komen aan de verschillende leerbehoeften van alle leerlingen om daarmee de leermogelijkheden van alle leerlingen in de klas te vergroten. Dit vraagt van leraren didactische en organisatorische vaardigheden.
Zicht op ontwikkeling
Dit behelst het planmatig werken met opbrengsten in brede zin, niet alleen Cito tussentoetsen maar altijd in relatie met de praktijk in de klas langs de lijn van zien-begrijpen-plannen. We denken met scholen mee over de keus voor een nieuw leerlingvolgsysteem.
Klassenmanagement
Het organiseren van een soepel lopend groepsproces.
Bij 1801 gaan wij voor maximale impact én duurzaamheid
Het plan van aanpak om een passend scholingstraject te maken wordt afgestemd op de specifieke ondersteuningsbehoeften van de school.Inhoudelijk betekent dit:
- maatwerk, passend bij de visie van de school.
- een evidence informed aanpak
- duurzame, passende verandering in het geboden onderwijs.
- praktische tips waarmee leerkrachten direct aan de slag kunnen.
- aandacht voor feedback, feed-up en feedforward binnen het schoolteam.
- oog voor borging van het veranderproces.
.jpg)
Onze specialisten
Contact
Heb je nog vragen?
Contact
Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!