search
    Voor je school

    Pilot onderwijstijd

    Voortgezet onderwijs
    Pilot Onderwijstijd in het voortgezet onderwijs: meer ruimte voor leskwaliteit en professionele ontwikkeling

    Vanaf schooljaar 2024/2025 starten scholen in het voortgezet onderwijs met een tweejarige pilot waarin ze onderzoeken wat het betekent om substantieel minder lesuren aan te bieden aan leerlingen. In plaats daarvan krijgen leraren meer tijd voor lesvoorbereiding en onderwijsontwikkeling.

    Deze pilot is een initiatief van het ministerie van OCW, de onderwijsbonden en de VO-raad, en heeft als doel te bepalen of een herziene balans in onderwijstijd scholen meer ruimte biedt om de kwaliteit van lessen te versterken en het beroep van docent aantrekkelijker te maken, zonder dat dit ten koste gaat van de onderwijskwaliteit.

    1801 jeugd & onderwijsadvies heeft deze aanbesteding gewonnen en begeleidt de deelnemende scholen bij de uitvoering van de pilot. We ondersteunen scholen in het vormgeven, monitoren en evalueren van nieuwe onderwijstijdmodellen, zodat zij inzicht krijgen in wat werkt en welke effecten dit heeft op de leerprestaties, werkdruk en onderwijskwaliteit.

    Nu de uitvoering van start is gegaan, werken we samen met ruim 100 scholen aan innovatieve oplossingen voor een toekomstbestendig onderwijssysteem. 🚀

    Scope
    De Pilot

    Binnen de vastgestelde regels voor de onderwijstijd van leerlingen is er speelruimte om andere keuzes te maken in de hoeveelheid, verdeling en de vorm van de onderwijstijd. Ruim 100 scholen doen mee aan een pilot om de onderwijstijd anders in te richten en meer tijd vrij te maken voor lesvoorbereiding en/of ontwikkeltijd voor leraren.

    Iedere school vormt een projectgroep met leraren, onderwijsondersteuners en schoolleiders. Deze teams werken aan de plannen en zullen doorlopend evalueren en geleerde lessen omzetten in verbeteringen. Zij zorgen er ook voor dat leerlingen en ouders goed betrokken worden.

    De scholen kijken naar wat er binnen de eigen context het beste werkt. Er zijn scholen die bijvoorbeeld ruimte maken in het curriculum, door meer vanuit (vakoverstijgende) leerdoelen te werken in plaats vanuit methodes, of bijvoorbeeld meer samenwerken met andere professionals of organisaties uit de omgeving. Ook zien scholen kansen om vakoverstijgende lessen aan te bieden en lesuren flexibeler in te richten door meer maatwerk te leveren.

    add
    Leernetwerken

    Deelnemende scholen vormen samen een leernetwerk. Daarin wisselen de projectgroepen ervaringen, lessen en inzichten uit. Tijdens de pilot wordt relevante kennis en expertise beschikbaar gesteld, bijvoorbeeld over het curriculum, wettelijke kaders, roostertechnische modellen en veranderkunde.

    add
    Mis niets over de pilot!

    Bent u geïnteresseerd in de ervaringen van de pilotscholen met de pilot Onderwijstijd VO?
    Volg dan nu de LinkedIN-nieuwsbrief pilot Onderwijstijd VO. Interessant voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen.

    add
    Meer informatie

    In het kennisdossier Onderwijstijd leest u wat de huidige regels zijn rondom onderwijstijd en welke ruimte er op schoolniveau is om eigen keuzes te maken. Ook delen we praktijkverhalen van (pilot)scholen en opbrengsten uit de pilot. Een onafhankelijk onderzoeksbureau zal de effecten van de verschillende aanpakken uit de pilot monitoren.

    Arnhem
    Myrthe van den Blink

    Adviseur

    +31881801779

    m.vdblink@1801.nl

    Contact

    Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!