Didactische coaching

Didactisch Coachen in het voortgezet onderwijs: samen werken aan effectief en motiverend onderwijs
Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van coachen en feedback geven, waarbij de docent het denkproces van de leerling stimuleert op een wijze die zowel motivatieverhogend als leerbevorderend werkt. Het gaat om het stellen van de juiste vragen, het geven van effectieve feedback en het bieden van ondersteuning die leerlingen aanzet tot actief en zelfstandig leren.
Door didactisch coachen te integreren in het onderwijsproces, ervaren docenten en leerlingen:
✅ Verhoogde motivatie: Leerlingen voelen zich meer betrokken en gemotiveerd doordat ze actief deelnemen aan hun leerproces.
✅ Verbeterde leerresultaten: Door effectieve feedback en ondersteuning kunnen leerlingen beter presteren.
✅ Professionele groei: Docenten ontwikkelen hun coachingsvaardigheden, wat bijdraagt aan hun professionele ontwikkeling en werkplezier.
Het 1801 aanbod voor didactische coaching in het VO
Trainingen en workshops
Praktische sessies waarin docenten leren hoe ze door middel van gerichte vragen en feedback het denkproces van leerlingen kunnen stimuleren.
Coaching on the job
Begeleiding in de klas om didactische coachingsvaardigheden direct toe te passen en te verfijnen.
Reflectie en intervisie
Het faciliteren van momenten waarop docenten samen reflecteren op hun ervaringen en bevindingen en actief van elkaar leren.