Formatief evalueren helpt leerlingen in het voortgezet onderwijs meer grip te krijgen op hun eigen leerproces en stimuleert een cultuur van groei en zelfreflectie. In een leeromgeving waarin prestaties vaak worden afgemeten aan cijfers, biedt formatief evalueren een alternatief: leren als een continu proces, waarin feedback en vooruitgang centraal staan.
✅ Vergroot eigenaarschap en motivatie: Leerlingen krijgen meer inzicht in hun leerdoelen en leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun voortgang. Dit versterkt hun motivatie en zelfvertrouwen.
✅ Fouten maken = leren: Door formatief evalueren ervaren leerlingen dat fouten maken geen eindpunt is, maar juist een kans om verder te groeien. Dit helpt bij het ontwikkelen van een groeimindset, wat essentieel is voor succes in het VO én daarna.
✅ Docenten krijgen beter zicht op leerbehoeften: In plaats van pas na een toets te ontdekken waar leerlingen vastlopen, biedt formatief evalueren direct inzicht in wat een klas of individuele leerling nodig heeft. Dit maakt het makkelijker om lessen bij te sturen en beter aan te sluiten bij verschillende niveaus en leerstijlen.
Bij 1801 helpen we scholen en docenten formatief handelen structureel te integreren in hun onderwijspraktijk. Zo creëren we samen een leeromgeving waarin leerlingen zich niet alleen beoordeeld, maar vooral gezien, ondersteund en gestimuleerd voelen om het beste uit zichzelf te halen.