search
    Thema

    Het jonge kind

    Vroegschool
    Het jonge kind

    Werken met jonge kinderen is een vak apart. Ze zijn nieuwsgierig, ondernemend en leergierig, ze ontwikkelen en leren via spel en activiteiten. Maar hoe geef je dat vorm? Hoe bied je een goed beredeneerd aanbod waarin spel en spelbegeleiding een grote rol spelen, en sluit je aan bij de ontwikkeling en belevingswereld van het jonge kind?

    Onze adviseurs jonge kind ondersteunen pedagogisch medewerkers en leerkrachten bij al hun vragen op het gebied van het jonge kind. Altijd op maat en gericht op de dagelijkse praktijk. Samen verkennen we de vraag en stellen we een passend traject op dat impact heeft op de ontwikkeling en het leren van zowel de professional als de kinderen.

    We bieden ondersteuning op verschillende niveaus: van individuele coaching voor startende en ervaren medewerkers op de werkvloer tot begeleiding van onderbouwteams, werkgroepen, school- of IKC-teams, op stichting- of bestuursniveau en binnen samenwerkingsverbanden. Ook het opzetten en begeleiden van kennisnetwerken, PLG’s of een Jong Kind Café behoort tot de mogelijkheden.

    Wat wij doen
    1801, groot in het aanbod voor de jongsten

    Onze jonge kind-specialisten worden vaak gevraagd om mee te denken rondom de volgende onderwerpen:

    01
    Visie op het jonge kind

    Jonge kinderen ontwikkelen zich razendsnel in de eerste zes à zeven levensjaren. Hun natuurlijke nieuwsgierigheid, bewegingsdrang en behoefte om te experimenteren vormen de motor van hun leren. Door deze eigenschappen te herkennen en bewust in te zetten, kunnen we een krachtige basis leggen voor hun cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling.

    02
    Doorgaande lijn en werken in een IKC

    Een ononderbroken ontwikkeling is cruciaal voor kinderen, zeker bij de overgang van peuter naar kleuter of van groep 2 naar 3. Steeds vaker werken kinderopvang en basisscholen samen in een IKC, maar in de praktijk is dat soms een uitdaging.

    03
    Volgen van de ontwikkeling

    Het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen helpt professionals om onderwijs en begeleiding beter af te stemmen. Dit gebeurt vaak via observatiesystemen, overdrachten en aantekeningen.

    04
    Beredeneerd aanbod

    Een rijk en passend aanbod stimuleert jonge kinderen om spelenderwijs te leren. Door thematisch te werken en goed te observeren, kunnen professionals aansluiten bij de ontwikkelbehoeften van kinderen.

    05
    Meertaligheid

    Steeds meer kinderen groeien op met meerdere talen. Dit vraagt om kennis en bewustwording in de begeleiding, zodat meertalige kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

    06
    Ontwikkelingsdomeinen bij onderwijsaanbod

    Spel, taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek zijn allemaal belangrijk in de ontwikkeling van jonge kinderen. Een geïntegreerde aanpak zorgt voor brede groei.

    07
    Klassenmanagement

    Een goed klassenmanagement zorgt voor structuur, duidelijkheid en ruimte voor spelend leren. Een balans tussen routines en vrijheid geeft jonge kinderen houvast én autonomie.

    08
    Trainingsaanbod voor specifieke doelgroep

    Werken met jonge kinderen vraagt om kennis en vaardigheden die je vooral ontwikkelt in de praktijk. 1801 biedt trainingen en coaching op maat voor verschillende doelgroepen.

    Jonge kind
    Veelgestelde vragen

    Veel gestelde vragen

    Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met een van onze jonge kind-specialisten

    Waarom is het belangrijk om een visie op het jonge kind in het onderwijs te hebben?

    Jonge kinderen tot zes à zeven jaar bevinden zich in een cruciale ontwikkelingsfase. Hun leren wordt sterk beïnvloed door natuurlijke eigenschappen zoals beweging, nieuwsgierigheid, experimenteren en het verkennen van de wereld. Door deze eigenschappen bewust te herkennen en te benutten, kunnen zij zich op cognitief, sociaal en emotioneel vlak optimaal ontwikkelen. Het onderwijs sluit idealiter aan bij het natuurlijke gedrag en de behoeften van het jonge kind, zodat zij zich in hun eigen tempo breed kunnen ontwikkelen.

    Hoe zorg je voor een doorgaande ontwikkelingslijn binnen een Integraal Kindcentrum (IKC)?

    Een doorgaande lijn betekent dat kinderen zich ononderbroken ontwikkelen, ook bij overgang van bijvoorbeeld peuter naar kleuter. Binnen een IKC werken kinderopvang en basisschool samen om deze lijn te waarborgen. Dit vraagt om goede samenwerking, een gefundeerd stappenplan en regelmatig evalueren van de samenwerking. Het is belangrijk dat het onderwijsaanbod aansluit bij het ontwikkelingsniveau van ieder kind, zodat iedereen kan doorleren op zijn eigen tempo.

    Waarom is het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen belangrijk?

    Ontwikkelingsvolging geeft inzicht in de groei op verschillende domeinen (cognitief, sociaal-emotioneel, motorisch). Dit helpt professionals om het onderwijsaanbod beter af te stemmen op de behoeften van elk kind, met oog voor hun zone van naaste ontwikkeling. Door systematisch te observeren en gegevens te analyseren, kunnen kansen worden gecreëerd en kan het onderwijs effectiever worden ingericht.

    Welke ontwikkelingsdomeinen zijn belangrijk in het onderwijsaanbod voor jonge kinderen?

    Belangrijke domeinen zijn: spel en spelbegeleiding, taal- en woordenschatontwikkeling, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en (senso)motoriek. Spel is de motor voor ontwikkeling en ondersteunt taal, sociale vaardigheden en motoriek. Door deze domeinen geïntegreerd aan te bieden, krijgt elk kind de beste kansen om zich breed te ontwikkelen.

    Wat houdt een beredeneerd aanbod in voor jonge kinderen?

    Een beredeneerd aanbod betekent een rijk en passend leeromgeving waarin kinderen spelenderwijs leren. Thematisch werken en het inrichten van speelhoeken stimuleren nieuwsgierigheid en ontwikkeling. Door het spel te observeren, kan de begeleiding gericht worden aangepast. Dit zorgt voor betekenisvol leren, waarin alle ontwikkelingsgebieden worden aangesproken.

    Hoe geef je meertalige kinderen de juiste ondersteuning in hun taalontwikkeling?

    Meertaligheid vraagt om specifieke kennis en aandacht. Het is belangrijk dat alle talen en culturen in de groep erkend en gewaardeerd worden. Scholen kunnen een passend taalaanbod ontwikkelen, waarbij ouders worden betrokken en kinderen worden gestimuleerd in hun meertalige ontwikkeling. Dit bevordert inclusiviteit en een positief leerklimaat.

    Wat is het belang van klassenmanagement voor jonge kinderen?

    Een goede dagindeling met een balans tussen structuur en vrijheid, duidelijke routines, effectieve kringmomenten en een gevarieerd aanbod van spelen en werken zorgen voor een veilig en stimulerend leerklimaat. Dit bevordert de concentratie, het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van jonge kinderen.

    Welke trainingen biedt 1801 aan voor professionals die met jonge kinderen werken?

    1801 biedt trainingen, scholing en coaching op maat aan voor verschillende doelgroepen zoals pedagogisch medewerkers, leerkrachten en onderwijsassistenten. Thema’s zijn onder meer vroeg- en voorschoolse educatie, meertaligheid, gedragsobservatie, executieve functies en prikkelverwerking. Ook is er ondersteuning voor startende en ervaren professionals om hun vakmanschap te verdiepen en te versterken.

    Onze specialisten
    server render fail/waiting for island-2d30c8i1R2 (separate island render, inside)

    Contact
    Contact

    Ben je benieuwd hoe wij jouw team kunnen ondersteunen bij het werken met het jonge kind? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Samen kijken we naar de specifieke behoeften van jouw organisatie en creëren we een traject dat het verschil maakt voor zowel de kinderen als de professionals.