Onderwijs voor iedereen

Passend onderwijs: ondersteuning op maat voor elke leerling
In het primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO) en middelbaar beroepsonderwijs (MBO) verdient elke leerling een plek waar hij of zij optimaal kan leren en ontwikkelen. Of het nu gaat om begaafdheid, leer- en gedragsproblemen of ondersteuning bij ziekte, passend onderwijs biedt maatwerk voor diverse ondersteuningsvragen.
Bij 1801 werken we samen met scholen om een leeromgeving te creëren waarin leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Voor begaafde leerlingen betekent dit uitdaging en verdieping, zodat ze hun talenten ten volle kunnen benutten. Voor leerlingen met leer- en gedragsproblemen kijken we naar effectieve interventies die bijdragen aan hun ontwikkeling en welzijn. Daarnaast ondersteunen we scholen in het begeleiden van zieke leerlingen, zodat zij onderwijs kunnen blijven volgen en verbonden blijven met hun klasgenoten.
Ons team van specialisten biedt deskundig advies, trainingen en begeleidingstrajecten, afgestemd op de specifieke behoeften van de leerling, de klas en de schoolorganisatie. Samen zorgen we ervoor dat passend onderwijs écht passend wordt. Wilt u meer weten over onze aanpak? Neem contact met ons op.
Onze Aanpak: Maatwerk en Samenwerking
Bij 1801 geloven we in een integrale en oplossingsgerichte benadering van passend onderwijs. In het onderwijs komen we dagelijks leerlingen tegen met diverse ondersteuningsvragen. Of het nu gaat om begaafdheid, leer- en gedragsproblemen of ondersteuning bij ziekte, wij helpen scholen om passende begeleiding te bieden zonder te vervallen in etiketten en hokjesdenken.
Van label naar handelingsgericht werken
In de afgelopen jaren is er een toename geweest in het diagnosticeren en fragmenteren van leer- en gedragsproblematiek. Dit kan leiden tot onnodige faalangst en demotivatie bij leerlingen, terwijl het niet altijd de oplossing biedt die zij nodig hebben. Bij 1801 hanteren we Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD), waarbij we niet uitgaan van labels, maar van het concreet waarneembare gedrag en de onderliggende factoren die een rol spelen. Samen met onderwijsprofessionals onderzoeken we welke ondersteuning het beste aansluit bij de behoeften van de leerling en hoe het onderwijs daar optimaal op kan inspelen.
Vroegtijdig signaleren en versterken van expertise
Onze specialisten ondersteunen scholen bij het vroegtijdig signaleren van belemmerende factoren in de ontwikkeling van leerlingen. Dit doen we door onderwijsprofessionals te begeleiden in een systematische aanpak, waarbij we niet alleen kijken naar de leerling, maar ook naar de mogelijkheden binnen de school en de samenwerking met externe partners. Door een waarderende benadering en nauwe samenwerking zorgen we ervoor dat scholen hun eigen expertise versterken en duurzame oplossingen implementeren.
Een efficiënte en effectieve route naar ondersteuning
Naast begeleiding in de klas ondersteunen we scholen bij het optimaliseren van processen rondom toelaatbaarheidsverklaringen en ondersteuningsroutes. Door een gestructureerde aanpak zorgen we ervoor dat scholen snel en effectief de juiste stappen zetten om leerlingen passende ondersteuning te bieden.
Het aanbod van 1801 voor passend onderwijs
Geef thuiszitters de kansom terug te keren naar school
Thuiszitters passen niet altijd binnen het standaard ‘passend onderwijs’. Met ‘Thuiszitters aan Boord’ helpen we scholen in het basisonderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo) om kinderen en jongeren die (langdurig) thuiszitten te begeleiden. Op basis van onze jarenlange ervaring met de Onderwijsvoorziening Zieke Leerlingen (OZL) en KlasseContact van KPN denken we mee over het aanbod en de organisatie van het onderwijs. Samen met de leerling, ouders/verzorgers, school en hulpverleners maken we een plan en werken we toe naar een terugkeer in de klas.

Onze mensen
Team
De mensen die altijd voor u en uw kind klaarstaan
Nieuws over onderwijs anders organiseren

Hoe verbeter je de professionele cultuur op jouw school?
Een veilige werkomgeving gericht op leren en ontwikkelen, gezamenlijke verantwoordelijkheid, gedeeld...
Gepubliceerd op: 12 november 2024

Professionele cultuur verbeteren: de rol van de schoolleider
Continu werken aan een professionele schoolcultuur levert jouw school veel op. Logisch dus, dat jij ...
Gepubliceerd op: 12 november 2024

Basisschool Klavertje vier: “We zijn echt een team geworden”
Dit interview met leerkrachten van Basisschool Klavertje vier over het Expliciete Directe Instructie...
Gepubliceerd op: 7 oktober 2024
Contact
Heb je nog vragen?
Contact
Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!