Integraal plan basisvaardigheden

Opbrengsten basisvaardigheden verbeteren
Het verbeteren van de basisvaardigheden in het basisonderwijs vraagt om een cyclische, lange termijnaanpak. Een integraal plan dat gedragen wordt door het hele team waarbij de school zich niet alleen focust op de opbrengsten basisvaardigheden, maar kijkt naar het totaalplaatje:
- Hebben we heldere schooldoelen geformuleerd op de basisvaardigheden?
- Verzamelen en analyseren we periodiek toetsgegevens en leggen we vervolgens een relatie met onze schooldoelen (visie en beleid)?
- Welke uitdagingen liggen er op onze school (lerarentekort, organisatie, scholing, meertaligheid, rekenresultaten die niet passen bij de ambitie, enzovoort)?
- Wat is onze (veranderende) leerlingenpopulatie?
- Hoe ziet de doorgaande lijn basisvaardigheden eruit?
- Wat zijn onze gezamenlijke overtuigingen en hoe werken we als team samen (collective teacher efficacy)?
Een integraal plan begint met het in kaart brengen van het bestaande schoolsysteem, waarbij je kijkt naar de rol van alle betrokkenen. Dit geeft inzicht waar binnen de school gerichte interventies nodig zijn om het systeem te versterken en de opbrengsten basisvaardigheden te verbeteren.
De rol van de leerling
Bij het verbeteren van de basisvaardigheden draait het in de kern allemaal om de leerling. Wat hebben zij nodig om te leren en zich optimaal te kunnen ontwikkelen? Zijn de leerlingen gemotiveerd, zitten ze lekker in hun vel en voelen ze zich veilig (pedagogisch klimaat) op school en in de klas?
De rol van de ouder
Wanneer ouders belangstelling tonen voor het leren van hun kind (ouderbetrokkenheid) heeft dat een bewezen positief effect op de leerresultaten. Daarom is een goede samenwerking (partnerschap) tussen school en ouders van groot belang.van groot belang.
De rol van specialisten
De specialisten binnen het team, zoals de rekencoördinator, taal- en leescoördinator, intern begeleider en andere specialisten spelen een belangrijke rol in de processen (o.a. kwaliteitskaart maken, groepsbezoeken afleggen en processen monitoren) die op school plaatsvinden bij verandertrajecten.
De rol van de schoolleider
Met een integrale aanpak ben je als schoolleider doorslaggevend om op jouw school op een duurzame manier de opbrengsten basisvaardigheden te verbeteren. Het is jouw taak om (samen met het team) de visie te bepalen, het proces te begeleiden, leerkrachten te faciliteren en verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van het onderwijs en de opbrengsten.
De rol van de leerkracht
De leerkracht draagt in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling van leerlingen en het verbeteren van de basisvaardigheden. Het is belangrijk om hierbij de volgende vragen te stellen: Wat is onze professionele cultuur en identiteit? Welke keuzes (in het curriculum) maken we in het belang van onze leerlingen? Wat zijn onze verwachtingen van leerlingen? Beschikken we over voldoende didactische vaardigheden? Hoe zorgen we als team voor een doorgaande lijn? En wat doen we als leerlingen niet leren?
De Prins Willem-Alexanderschool verbeterde de opbrengsten basisvaardigheden met Impact op Leren
Als kwaliteitscoördinatoren Carina Sels (groep 4 t/m 6), Barbara Eijgenraam (groep 1 t/m 3) en Kirsten Wessels (groep 7 en 8) terugkijken op het afgelopen jaar, staan ze versteld wat er allemaal is bereikt op de Prins Willem-Alexanderschool in ’s-Gravenzande. Ondersteund door 1801 jeugd & onderwijsadvies wist het team de opbrengsten basisvaardigheden te verbeteren en de professionele leer- en verbetercultuur binnen de school te versterken.
Ben je benieuwd hoe het team dit voor elkaar heeft gekregen?

Onze accountmanagers helpen je graag verder!
Nieuws voor het primair onderwijs

Talenbewust lesgeven: Hoe het Deltion College praktijkonderwijs en taalontwikkeling verbindt
“Een belangrijke verschuiving is dat taalonderwijs steeds meer als een gezamenlijke verantwoordelijk...
Gepubliceerd op: 11 april 2025

Prins Willem Alexanderschool verbeterde de basisvaardigheden met Impact op Leren
“Het schoolmotto ‘Plezier als basis, groei als doel’ geldt net zo goed voor de leerlingen als voor o...
Gepubliceerd op: 30 april 2024

Rekenvaardigheid verbeteren in het primair onderwijs
Veel schoolleiders willen op hun school de opbrengsten rekenvaardigheid verbeteren, maar lopen daarb...
Gepubliceerd op: 11 april 2024
Contact
Heb je nog vragen?
Contact
Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!