Formatief handelen
Zet formatieve evaluatie in om het leren te sturen en te verbeteren
Formatief handelen (of formatief evalueren) is een cyclisch proces waarbij docent en student informatie verzamelen over het leerproces om dit waar nodig bij te sturen. Het doel is niet om een cijfer te geven, maar om het leren te verbeteren. Het is een krachtige manier om de betrokkenheid en het eigenaarschap van studenten te vergroten.
Van meten naar weten
In onze trainingen leer je hoe je formatief handelen kunt integreren in jouw dagelijkse lessen. We behandelen:
- De vijf strategieën van formatief evalueren
- Praktische technieken om snel inzicht te krijgen in het leerproces van studenten (bv. met wisbordjes, exit tickets, peer feedback)
- Het formuleren van effectieve leerdoelen en succescriteria
- Het geven van doelgerichte feedback die aanzet tot actie
- Het creëren van een cultuur waarin het maken van fouten wordt gezien als een leerkans
Maatwerk
Deze vorm van scholing is geen standaardtraject, maar altijd maatwerk. We (her)ontwerpen de scholing zo dat het aansluit bij de leerdoelen van de beoogde deelnemers en bij de logistieke mogelijkheden en wensen van de betreffende MBO-instelling.
Dit scholingstraject bieden we in-company aan. Een docent kan zich niet individueel inschrijven.
Type
Leergang
Doelgroep
Docenten
Sector
MBO
Duur
Afhankelijk van het samengestelde traject
Locatie
In-company (op locatie school/ROC)
Startdatum
In overleg
Kosten
Maatwerk
Meer weten over formatief evalueren?
Hoe zorg je voor écht leren, gemotiveerde leerlingen en duurzame ontwikkeling? In de eerste editie van 1801 Magazine duiken we in de kracht van formatief evalueren. Met inzichten van topexpert Shirley Clarke, praktijkvoorbeelden van scholen en inspirerende bijdragen van onderwijsadviseurs.