search

    Begaafdheidsonderwijs: hoe vermijd je 5 pedagogisch-didactische valkuilen?

    Het onderwijs aan begaafde leerlingen is volop in ontwikkeling. In december verschijnt het Basisboek Hoogbegaafdheid, ontwikkeld door het Landelijk Kenniscentrum Hoogbegaafdheid in samenwerking met meer dan 50 professionals. De experts van 1801 hebben hierin een hoofdstuk geschreven over de 5 meest voorkomende pedagogisch-didactische valkuilen. Om onderwijsprofessionals te informeren over het boek, organiseert het kenniscentrum – save the date! – een gratis congres op 23 januari 2026. 1801 geeft hier een workshop, een webinar op 2 februari 2026 én een verdiepende workshop op 23 maart 2026. Daarnaast ondersteunt 1801 scholen met het maatwerktraject Begaafdheid in ontwikkeling.

    Het Basisboek Hoogbegaafdheid voor primair en voortgezet onderwijs gaat verder dan traditionele handboeken. Het biedt kansrijk onderwijs vanuit een inclusieve gedachte voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Elke school ontvangt een gratis exemplaar van deze 350+ pagina’s tellende multimediale publicatie vol video’s, animaties en podcasts. Ook alle pabo’s en instituten voor lerarenopleidingen krijgen een gratis exemplaar voor hun mediatheek.

    Waarom dit boek nu zo nodig is

    Het Landelijk Kenniscentrum Hoogbegaafdheid benaderde het expertteam van 1801 om het hoofdstuk over pedagogische en didactische valkuilen te schrijven. Adviseurs Greetje van Dijk, Marije Buiting en Conny Bodin-Baarends inventariseerden samen vijf veel voorkomende valkuilen die de ontwikkeling van begaafde leerlingen afremmen. De redactie van het kenniscentrum herkende ze direct. Hoeveel valkuilen herken jij?

    1. Leerlingen krijgen te weinig begeleiding
      De cijfers van een begaafde leerling lijken ‘goed genoeg’, waardoor de gedachte opkomt: ‘Ach, die komt er wel’.
    2. Leerlingen oefenen onnodig lang, te kort of op een te laag niveau
      Een begaafde leerling kan redelijke tot goede cijfers halen, maar haalt dit resultaat vaak zonder enige inspanning.
    3. Stoppen met rijk aanbod omdat leerlingen weerstand tonen
      Begaafde leerlingen kunnen kritisch en vragend reageren, waardoor je denkt: ‘Dit werkt niet, we gaan terug naar de gewone aanpak’.
    4. Versnellen wordt niet overwogen vanwege een ervaring in het verleden
      Door één negatieve ervaring met versnelling denk je: ‘Dat doen we maar niet meer’, terwijl elke leerling uniek is.
    5. Focussen op gedetailleerde lesdoelen en niet op ‘de grote lijn’
      Je werkt stap voor stap je lesdoelen af, terwijl begaafde leerlingen juist baat hebben bij het zien van verbanden en de grotere samenhang.

    Save the date: van theorie naar praktijk

    Elke leerling verdient onderwijs dat aansluit bij zijn of haar mogelijkheden. Je hebt soms een blikwisseling nodig om te zien hoe het anders kan. Die bieden we bij 1801 op verschillende manieren:

    • Om je te helpen de valkuilen te herkennen, kun je je aanmelden (nu nog niet mogelijk) voor het webinar van het Landelijk Kenniscentrum Hoogbegaafdheid op 2 februari 2026. De experts van 1801 geven dan een samenvatting van het handboek en concrete handvatten om de valkuilen te vermijden.
    • Op 23 maart 2026 maken we vervolgens een verdiepingsslag in onze workshop Pedagogische en didactische valkuilen. Je kunt de experts van 1801 dan gerichte vragen stellen over het vermijden van de valkuilen en de mogelijkheden van een aanpak van begaafdheid op jouw school. Aanmelden doe je hier.
    • Natuurlijk kun je ook direct starten met ons maatwerktraject Begaafdheid in ontwikkeling. Dit is een niet-problematische benadering en een wetenschappelijk onderbouwde aanpak van begaafdheid, die aansluit bij jullie school-specifieke wensen en behoeften. Neem vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je graag meer over de mogelijkheden.
    Zoetermeer
    Greetje van Dijk

    Adviseur

    +31881801474

    g.vandijk@1801.nl

    Meer weten?

    Wil je meer weten over begaafdenonderwijs? Neem dan contact met ons op.

    Auteur
    1801