search
    Onderzoek

    Onderzoek naar rekenproblemen en dyscalculie

    Introductie
    Rekenonderzoek of dyscalculieonderzoek

    Met de juiste adviezen lukt het vaak om de rekenontwikkeling weer op gang te brengen en te voorkomen dat de rekenproblemen ernstig worden.

    Heeft jouw kind of een leerling in de klas grote moeite met rekenen? Lukt het hem of haar niet om sommen en tafels te automatiseren? Dat kan wijzen op een rekenprobleem of dyscalculie. Een kind of jongere met dyscalculie kan onzeker worden en zelfs faalangst ontwikkelen als het rekenen maar niet wil lukken. Ook daarom is het belangrijk dat een leerling met een rekenprobleem of dyscalculie op tijd de juiste hulp en ondersteuning krijgt.

    Introductie
    Het traject, zoals beschreven staat in het protocol voor ernstige reken- en wiskundeproblemen en dyscalculie (ERWD-protocol), verloopt als volgt:
    01
    Individuele begeleiding

    Als een leerling op school rekenproblemen ervaart en het de school niet voldoende lukt om de begeleiding af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling, dan moet de school individuele begeleiding bieden, gericht op de rekenproblemen die de leerling heeft.

    02
    Extern onderzoek

    Leerlingen bij wie, na minimaal zes maanden individuele begeleiding, de rekenontwikkeling onvoldoende vooruitgaat, of dreigt te stagneren, komen in aanmerking voor extern onderzoek door 1801.

    03
    Rekenen en intelligentie

    Om vast te stellen of er bij deze leerling sprake zou kunnen zijn van dyscalculie, doen wij rekenonderzoek om de hiaten in de rekenontwikkeling in kaart te brengen. Dit rekenonderzoek wordt meestal aangevuld met intelligentieonderzoek om een beeld te krijgen van de leermogelijkheden en eventuele sterke en zwakkere kanten binnen de mogelijkheden van de leerling.

    04
    Handelingsadvies

    Uit dit onderzoek komt een handelingsadvies naar voren. Hiermee kan de begeleiding op school verder ingevuld en afgestemd worden.

    05
    Intensief begeleidingstraject

    Dit handelingsadvies is, doorgaans, de start van een intensief begeleidingstraject. Na minimaal een half jaar worden de resultaten van dit begeleidingstraject geëvalueerd met de onderzoeker van 1801. In het gunstigste geval heeft de begeleiding een positief resultaat opgeleverd; de leerling laat vooruitgang zien in de rekenontwikkeling. Indien er echter geen of nauwelijks vooruitgang zichtbaar is, komt de leerling, vanaf groep 6 en bij voldoende intelligentie, in aanmerking voor een dyscalculieverklaring.

    Aanmelden voor rekenproblemen en dyscalculie

    Vanaf 1 januari 2025 zal de aanvraag voor zorg altijd via de school gaan. Dat betekent dat ouders niet meer zelf de aanvraag bij 1801 kunnen indienen. Per 1 januari bieden we alleen nog zorg aan die wordt aangevraagd door school of die vergoed wordt door de gemeente (basis-ggz en vergoede dyslexiezorg) om zo ongelijkheid te voorkomen en ervoor te zorgen dat onze zorg voor ieder kind even toegankelijk is.

    Aanmeldformulier voor scholen
    Aanpak

    Dyscalculieonderzoek bij 1801 met Zareki

    Bij 1801 bieden we uitgebreide ondersteuning bij rekenproblemen en dyscalculie. Met behulp van ZAREKI, een gespecialiseerd screeningsinstrument voor dyscalculie, brengen we rekenvaardigheden en -behoeften van een leerling in kaart. Wanneer een leerling ondanks rekenonderzoek en begeleiding weinig vooruitgang boekt, kunnen we een volledig dyscalculieonderzoek uitvoeren. Hiermee bepalen we de ernst en hardnekkigheid van de problemen en zoeken we naar mogelijke alternatieve verklaringen.

    Onze aanpak gaat verder dan het individuele onderzoek. We werken samen met rekenexperts binnen 1801 om onze adviezen te verrijken met inzichten die aansluiten bij de doorgaande lijn en de aanpak in de hele school. Dit helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook het rekenbeleid op schoolniveau.

    Een dyscalculieonderzoek biedt vaak concrete antwoorden en adviezen. Het maakt duidelijk welke opdrachten en activiteiten de leerling verder helpen en welke pedagogische en didactische ondersteuning nodig is, zowel thuis als op school. Met deze aanpak zorgen we voor effectieve en duurzame rekenondersteuning.

    Onze specialisten

    Team

    De mensen die altijd voor u en uw kind klaarstaan
    Hoofddorp
    Dennis Riesener

    Accountmanager

    Hoofddorp
    Conny Bodin-Baarends

    Adviseur

    Arnhem
    Mariska van der Vliet - de Keizer

    Orthopedagoog-generalist

    Nieuws
    Nieuws over rekenen

    Dyslexie, Ontwikkeling van het jonge kind, Lezen
    Weerbaarheid in lezen

    Wat zorgt ervoor dat een kind dat moeite heeft met lezen uiteindelijk tóch kan meekomen met de groep...

    Gepubliceerd op: 1 oktober 2024

    Lees meer
    Dyslexie, Ontwikkeling van het jonge kind, Effectief lesgeven en begeleiden, Lezen
    Zomerse leesbingo

    Lezen? Als jouw (klein)kind moeite heeft met lezen en/of spellen, zal het in het weekend of in de va...

    Gepubliceerd op: 8 mei 2024

    Lees meer
    Dyslexie
    Maak je eigen talentenposter

    Als je dyslexie hebt, is lezen en spellen vaak lastig. Maar er zijn ook veel dingen die je goed kunt...

    Gepubliceerd op: 5 oktober 2023

    Lees meer

    Contact

    Heb je nog vragen?
    Contact

    Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!