Onderzoek naar rekenproblemen en dyscalculie

Rekenonderzoek of dyscalculieonderzoek
Met de juiste adviezen lukt het vaak om de rekenontwikkeling weer op gang te brengen en te voorkomen dat de rekenproblemen ernstig worden.
Heeft jouw kind of een leerling in de klas grote moeite met rekenen? Lukt het hem of haar niet om sommen en tafels te automatiseren? Dat kan wijzen op een rekenprobleem of dyscalculie. Een kind of jongere met dyscalculie kan onzeker worden en zelfs faalangst ontwikkelen als het rekenen maar niet wil lukken. Ook daarom is het belangrijk dat een leerling met een rekenprobleem of dyscalculie op tijd de juiste hulp en ondersteuning krijgt.
Het traject, zoals beschreven staat in het protocol voor ernstige reken- en wiskundeproblemen en dyscalculie (ERWD-protocol), verloopt als volgt:
Individuele begeleiding
Als een leerling op school rekenproblemen ervaart en het de school niet voldoende lukt om de begeleiding af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling, dan moet de school individuele begeleiding bieden, gericht op de rekenproblemen die de leerling heeft.
Extern onderzoek
Leerlingen bij wie, na minimaal zes maanden individuele begeleiding, de rekenontwikkeling onvoldoende vooruitgaat, of dreigt te stagneren, komen in aanmerking voor extern onderzoek door 1801.
Rekenen en intelligentie
Om vast te stellen of er bij deze leerling sprake zou kunnen zijn van dyscalculie, doen wij rekenonderzoek om de hiaten in de rekenontwikkeling in kaart te brengen. Dit rekenonderzoek wordt meestal aangevuld met intelligentieonderzoek om een beeld te krijgen van de leermogelijkheden en eventuele sterke en zwakkere kanten binnen de mogelijkheden van de leerling.
Handelingsadvies
Uit dit onderzoek komt een handelingsadvies naar voren. Hiermee kan de begeleiding op school verder ingevuld en afgestemd worden.
Intensief begeleidingstraject
Dit handelingsadvies is, doorgaans, de start van een intensief begeleidingstraject. Na minimaal een half jaar worden de resultaten van dit begeleidingstraject geëvalueerd met de onderzoeker van 1801. In het gunstigste geval heeft de begeleiding een positief resultaat opgeleverd; de leerling laat vooruitgang zien in de rekenontwikkeling. Indien er echter geen of nauwelijks vooruitgang zichtbaar is, komt de leerling, vanaf groep 6 en bij voldoende intelligentie, in aanmerking voor een dyscalculieverklaring.
Aanmelden voor rekenproblemen en dyscalculie
Vanaf 1 januari 2025 zal de aanvraag voor zorg altijd via de school gaan. Dat betekent dat ouders niet meer zelf de aanvraag bij 1801 kunnen indienen. Per 1 januari bieden we alleen nog zorg aan die wordt aangevraagd door school of die vergoed wordt door de gemeente (basis-ggz en vergoede dyslexiezorg) om zo ongelijkheid te voorkomen en ervoor te zorgen dat onze zorg voor ieder kind even toegankelijk is.
Dyscalculieonderzoek bij 1801 met Zareki
Bij 1801 bieden we uitgebreide ondersteuning bij rekenproblemen en dyscalculie. Met behulp van ZAREKI, een gespecialiseerd screeningsinstrument voor dyscalculie, brengen we rekenvaardigheden en -behoeften van een leerling in kaart. Wanneer een leerling ondanks rekenonderzoek en begeleiding weinig vooruitgang boekt, kunnen we een volledig dyscalculieonderzoek uitvoeren. Hiermee bepalen we de ernst en hardnekkigheid van de problemen en zoeken we naar mogelijke alternatieve verklaringen.
Onze aanpak gaat verder dan het individuele onderzoek. We werken samen met rekenexperts binnen 1801 om onze adviezen te verrijken met inzichten die aansluiten bij de doorgaande lijn en de aanpak in de hele school. Dit helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook het rekenbeleid op schoolniveau.
Een dyscalculieonderzoek biedt vaak concrete antwoorden en adviezen. Het maakt duidelijk welke opdrachten en activiteiten de leerling verder helpen en welke pedagogische en didactische ondersteuning nodig is, zowel thuis als op school. Met deze aanpak zorgen we voor effectieve en duurzame rekenondersteuning.

Onze specialisten
Team
De mensen die altijd voor u en uw kind klaarstaan
Nieuws over rekenen

Weerbaarheid in lezen
Wat zorgt ervoor dat een kind dat moeite heeft met lezen uiteindelijk tóch kan meekomen met de groep...
Gepubliceerd op: 1 oktober 2024

Zomerse leesbingo
Lezen? Als jouw (klein)kind moeite heeft met lezen en/of spellen, zal het in het weekend of in de va...
Gepubliceerd op: 8 mei 2024

Maak je eigen talentenposter
Als je dyslexie hebt, is lezen en spellen vaak lastig. Maar er zijn ook veel dingen die je goed kunt...
Gepubliceerd op: 5 oktober 2023
Contact
Heb je nog vragen?
Contact
Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!