Onderzoek naar rekenproblemen en dyscalculie

Rekenonderzoek of dyscalculieonderzoek
Met de juiste adviezen lukt het vaak om de rekenontwikkeling weer op gang te brengen en te voorkomen dat de rekenproblemen ernstiger worden.
Heeft jouw kind of een leerling in de klas grote moeite met rekenen? Lukt het hem of haar niet om sommen en tafels te automatiseren? Dat kan wijzen op een rekenprobleem of dyscalculie. Een kind of jongere met dyscalculie kan onzeker worden en zelfs faalangst ontwikkelen als het rekenen maar niet wil lukken. Ook daarom is het belangrijk dat een leerling met een rekenprobleem of dyscalculie op tijd de juiste hulp en ondersteuning krijgt.
Het traject, zoals beschreven staat in het protocol voor ernstige reken- en wiskundeproblemen en dyscalculie (ERWD-protocol), verloopt als volgt:
Individuele begeleiding
Als een leerling op school rekenproblemen ervaart, is het van belang dat er goed gekeken wordt wat de oorzaak is en welke problemen er precies spelen. Om de rekenproblemen aan te pakken vraagt dit naast verlengde instructie, ook uitbreiding van de rekentijd waarbij goed afgestemd wordt op de individuele rekenbehoeften van het kind.
Extern onderzoek
Leerlingen bij wie de school niet goed weet wat er nodig is om de rekenproblemen aan te pakken of bij wie, na extra, goed afgestemde, individuele begeleiding, de rekenontwikkeling onvoldoende vooruitgaat, of dreigt te stagneren, komen in aanmerking voor extern onderzoek door 1801.
Als er gedacht wordt aan dyscalculie dan is het van belang dat er gedurende minimaal 6 maanden goed afgestemde begeleiding is geboden. Hierbij gaat het om minimaal 1 uur extra rekentijd per week, boven op de reguliere rekentijd. Hierbij dient sprake te zijn van een stapeling van zorg. De geboden begeleiding dient zichtbaar te zijn in handelingsplannen, waarbij duidelijk is aan welke doelen er is gewerkt, door wie, op welke manier en met welke materialen. Tevens dient er sprake te zijn van een evaluatie van de opgestelde doelen. Vanuit het leerlingvolgsysteem dient zichtbaar te zijn dat er sprake is van een ernstige rekenachterstand gedurende minimaal 3 hoofdmeetmomenten, behorend tot de laagste 10%.
Rekenen en intelligentie
Om vast te stellen welke rekenvaardigheden de leerling wel en nog niet beheerst, maar ook om de ernst van de rekenproblemen vast te kunnen stellen, wordt er diagnostisch rekenonderzoek afgenomen. Dit diagnostisch rekenonderzoek wordt meestal aangevuld met intelligentieonderzoek om een beeld te krijgen van de leermogelijkheden en eventuele sterke en zwakkere kanten binnen de mogelijkheden van de leerling.
.
Handelingsadvies
Uit dit onderzoek zowel gericht op rekenproblemen als op dyscalculie komen handelingsadviezen naar voren. Hiermee kan de begeleiding op school verder vormgegeven worden.
Intensief begeleidingstraject
In de praktijk is bij dyscalculieonderzoeken geregeld zichtbaar dat de extra, goed afgestemde begeleiding nog niet op orde is bij de aanmelding. Een leerling kan dan alsnog aangemeld worden voor onderzoek. Vanuit het onderzoek worden handelingsadviezen gegeven om deze begeleiding goed vorm te kunnen geven. Dit handelingsadvies is dan de start van een intensief begeleidingstraject dat op school uitgevoerd kan worden. Na minimaal een half jaar worden de resultaten van dit begeleidingstraject geëvalueerd met de onderzoeker van 1801. In het gunstigste geval heeft de begeleiding een positief resultaat opgeleverd; de leerling laat vooruitgang zien in de rekenontwikkeling. Indien er echter geen of nauwelijks vooruitgang zichtbaar is, komt de leerling, vanaf groep 6 en bij voldoende intelligentie, in aanmerking voor een dyscalculieverklaring.
Aanmelden voor rekenproblemen en dyscalculie
Vanaf 1 januari 2025 zal de aanvraag voor zorg altijd via de school gaan. Dat betekent dat ouders niet meer zelf de aanvraag bij 1801 kunnen indienen. Wel is het van belang dat ouders akkoord zijn met de aanvraag en dat we ook informatie vanuit ouders ontvangen. Dit gebeurt via het invullen van het aanmeldformulier. Per 1 januari 2025 bieden we alleen nog zorg aan die wordt aangevraagd door school of die vergoed wordt door de gemeente (basis-ggz en vergoede dyslexiezorg) om zo ongelijkheid te voorkomen en ervoor te zorgen dat onze zorg voor ieder kind even toegankelijk is.
Dyscalculieonderzoek bij 1801
Bij 1801 bieden we uitgebreide ondersteuning bij rekenproblemen en dyscalculie. Met behulp van diagnostisch rekenonderzoek brengen we rekenvaardigheden en -behoeften van een leerling in kaart. Hiermee bepalen we de ernst en hardnekkigheid van de problemen en zoeken we naar mogelijke alternatieve verklaringen. Wanneer een leerling ondanks rekenonderzoek en extra, goed afgestemde rekenbegeleiding op school gedurende minimaal een half jaar weinig vooruitgang boekt, kunnen we verder kijken of er mogelijk sprake is van dyscalculie
Onze aanpak gaat verder dan het individuele onderzoek. We werken samen met rekenexperts binnen 1801 om onze adviezen te verrijken met inzichten die aansluiten bij de doorgaande lijn en de aanpak in de hele school. Dit helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook het rekenbeleid op schoolniveau.
Een dyscalculieonderzoek biedt concrete antwoorden en adviezen. Het maakt duidelijk welke begeleiding de leerling verder helpt en welke pedagogische en didactische ondersteuning nodig is, zowel op school als thuis. Met deze aanpak zorgen we voor effectieve en duurzame rekenondersteuning.

Onze specialisten
Nieuws over rekenen

Hulp bij handelingsplannen rekenen en dyscalculie
Het begeleiden van kinderen met rekenproblemen in de klas kan best een uitdaging zijn. Hoe stel je e...
Gepubliceerd op: 10 augustus 2023
Contact
Heb je nog vragen?
Contact
Heb je nog vragen? Neem contact op met één van onze specialisten of vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!