search
    Leergang
    LC Leergang Onderwijskundig Leiderschap

    De LC leergang onderwijskundig leiderschap in het mbo richt zich op de verschillende rollen die een LC-docent kan vervullen binnen het onderwijsteam.

    • Excellente docent/coach
    • Ontwikkelaar/ontwerper
    • Coördinator/veranderaar

    Middels de drie modules van deze leergang (leiding geven aan veranderen, onderwijsontwikkeling en teamontwikkeling), wordt in elke bijeenkomst de verbinding gelegd tussen de theorie en de eigen onderwijspraktijk. Vooraf en gedurende deze leergang verbinden wij de visie van het ROC aan de rollen van de LC-docent. De bijeenkomsten en het doorbraakproject zorgen voor een gedegen onderlegde onderwijskundig leider, passend in het LC-profiel, die een daadwerkelijk duurzame bijdrage levert aan het onderwijs.

    Wil jij groeien in je rol als praktijkopleider en een nog grotere bijdrage leveren aan het mbo-onderwijs? Schrijf je in voor deze leergang en ontdek hoe je impact maakt!

    3 modules

    Tijdens deze leergang maken wij gebruik van evidence-informed theorieën over effectief onderwijs (zoals Hattie en Marzano) en gebruiken wij de nieuwste inzichten op het gebied van project- verander- en transitiemanagement, leiderschap en het creëren van een professionele leercultuur (zoals HILL, Fullan, Dufour en Thiecke en van Leeuwen). Trainingsacteurs helpen bij het verkrijgen van inzichten over de persoonlijke effectiviteit en communicatie. Begeleide intervisie op ontwikkeling, peer-coaching, persoonlijke dilemma’s en leerdoelen zetten wij in om het ontwikkelingsproces te blijven monitoren.

    Alle deelnemers aan de scholingsbijeenkomsten gaan aan de slag met een actueel verbeteronderwerp in de eigen praktijk, een zogenoemd doorbraakproject. Hiermee wordt de aangereikte kennis en vaardigheden van de leergang één op één toegepast in de eigen praktijk. Deelnemers ervaren direct wat het betekent om gemaakte afspraken daadwerkelijk te realiseren, op welke wijze je collega’s kunt meenemen, welke belemmeringen je tegenkomt en hoe je deze kunt overwinnen, wat het effect is van interventies, hoe en wanneer je bijstuurt etc. Het project is een daadwerkelijke overeenkomst tussen de deelnemer en de leidinggevende (opdrachtgever) waarbij concrete doelen en afspraken vastgelegd worden en deze voorwaardelijk zijn om de leergang succesvol af te ronden en hiermee het post-hbo diploma te verkrijgen.

    Wij geloven dat het echte leren plaatsvindt in de wisselwerking tussen theoretische kennis en praktijk. Scholing is een katalysator in het leren, maar de toepassing in de praktijk en de realisatie van veranderingen maakt het verschil. Wij werken met vaste, ervaren mbo-trainers die bekend zijn met het onderwijs in het mbo, de persoonlijke leerdoelen van de deelnemers kennen en maatwerk leveren op basis van de visie van het ROC en de wensen van de deelnemers.

    Maatwerk

    Deze vorm van LC-scholing is geen standaardtraject, maar altijd maatwerk. We (her)ontwerpen de scholing zo dat het aansluit bij de specifieke invulling van de LC-functie en leerdoelen van de beoogde LC-docenten en bij de logistieke mogelijkheden en wensen van de betreffende MBO-instelling. Dit alles binnen de kaders van de CPION certificering.

    Meer informatie?
    Zoetermeer
    Ilse Marks

    Manager advies mbo

    +31881801318

    i.marks@1801.nl