Curriculumexpert in het MBO
Hoe wordt de visie van jouw onderwijsteam zichtbaar in de lessen? Hoe kan je differentiëren met een groep van dertig studenten? Hoe zorg je voor de optimale mix tussen verschillende leervormen (blended) en tussen theorie en praktijk (hybride)?
Zijn dit vragen die bij jou of jouw onderwijsteam gesteld worden en wil jij graag eigentijds en innovatief onderwijs ontwerpen, ontwikkelen en implementeren? Dan is de leergang Curriculum Expert je op het lijf geschreven!
Voor wie is de leergang
De leergang curriculumexpert in het mbo is bedoeld voor docenten die aanjager willen zijn in het onderwijs, die gedreven zijn en talent hebben om onderwijs te ontwikkelen, die eventueel teamoverstijgend nieuwe opleidingen en KD’s willen inrichten.
Samen met andere ROC’s aan hetzelfde curriculum werken?
Een nieuw of herzien kwalificatiedossier kan aanleiding zijn voor een vraag naar expertise in onderwijsontwikkeling. Ik dit is vaak een reden om een afvaardiging uit het team deze leergang te laten doen.
Omdat een nieuw KD een landelijke ontwikkeling is en wij als 1801 graag samenwerking en verbinding willen aanmoedigen, stimuleren en ondersteunen wij graag in het vormen van een groep met deze ROC overstijgende focus door de leergang uit te breiden met KD-specifieke bijeenkomsten. Hierin zal uiteraard rekening worden gehouden met de afzonderlijke behoefte aan USP’s en visies. Het voordeel van deze verbinding is efficiëntie in algemene ontwikkelingen en kansen voor samenwerkingsverbanden zoals in examinering, modulair werken, keuzedelen, etc.
Wat houdt de leergang in
In deze leergang leer je om onderwijsontwikkeling vorm te geven vanuit een stevige theoretische basis en praktische tips. Je leert om met een helikopterview naar het onderwijs te kijken en het hele curriculum te overzien.
We kijken naar hoe leren werkt en hoe jij als ontwerper van onderwijs de impact op het leren en ontwikkelen van de studenten kan vergroten. De leergang doorloopt meer dan één studiejaar waardoor ook de implementatie, evaluatie en borging uitgevoerd kunnen worden gedurende de leergang. Uiteraard nemen we ook veranderkundige principes mee in de leergang, zodat de implementatie van het nieuwe curriculum ook aan de proceskant de juiste aandacht krijgt .
Direct toepasbaar in jouw praktijk
Het echte leren vindt plaats in de wisselwerking tussen theoretische kennis en praktijk. Scholing is een katalysator in het leren, maar de toepassing in de praktijk en de realisatie van veranderingen maakt het verschil. In de leergang ga je daarom aan de slag met een (her-)ontwerpvraag uit jouw team of college; jouw ontwerpopdracht. Hierdoor kun je de theorie direct verbinden met de praktijk; er is veel ruimte om je eigen professionaliseringswensen te koppelen aan de ontwerpopdracht ter verbetering van jullie onderwijs. Ook besteden we aandacht aan wat het implementeren van je (her-)ontwerp van je vraagt, zowel organisatorisch als in de samenwerking met je collega’s.
De leerroute beslaat scholings/werkbijeenkomsten, online begeleiding en peercoachingsessies, zelfstudie en samenwerking met het team en collega’s. In zeven blokken wordt op basis van verschillende ontwerpfases toegewerkt naar een (her)ontworpen onderwijseenheid. Hierbij hanteren wij de volgende succescriteria:
- Aansluiting bij strategisch beleid, visie, ontwerpprincipes ROC en opleiding
- Vernieuwend karakter – eigentijds, toekomstbestendig onderwijs
- Betrokkenheid en draagvlak stakeholders (studenten, werkveld, docenten)
- Toepassing wetenschappelijke inzichten – onderwijskundige eisen
- Aantoonbare positieve impact op het leren van studenten
- Duidelijke aanbevelingen voor verdere ontwikkeling, implementatie, evaluatie en borging
Tijdens deze leergang maken wij gebruik van evidence-informed theorieën over effectief onderwijs en gebruiken wij de nieuwste inzichten op het gebied van project- verander- en transitiemanagement, leiderschap en het creëren van een professionele leercultuur. Wij werken met vaste, ervaren mbo-trainers die bekend zijn met het onderwijs in het mbo, en maatwerk kunnen leveren op basis van de persoonlijke leerdoelen van de deelnemers.
De bijeenkomsten en het (her)ontwerpen zorgen voor een gedegen onderlegd curriculum, passend bij de visie, die een daadwerkelijk duurzame bijdrage levert aan het onderwijs.Ook handig om te weten
- Doelgroep: LB, LC en LD docenten in het mbo
- Duur: 10 dagdelen verspreid over 1,5 studiejaar
- Op deze manier kan de implementatie van het ontworpen onderwijsprogramma in studiejaar 24-25 worden geïmplementeerd en geëvalueerd
- Naast de 10 dagdelen, organiseren we:
- 3 driehoeksgesprekken met opleider en teamleider
- 2 coachingsgesprekken met opleider
- 4 peercoachingssessie met mede-deelnemers
- Studiebelastingsuren (SBU): 160
- We adviseren dat je een vaste middag in de week (maandag) vrij geroosterd wordt voor de deelname aan de bijeenkomsten, coaching, zelfstudie etc
- Locatie: volgt nog
- Bekijk hier de data van de bijeenkomsten!
-
Het bedrag voor de leergang komt op 5990 euro per deelnemer.Wanneer een opleiding meerdere deelnemers aandraagt geldt een korting van 10% voor de tweede deelnemer uit hetzelfde team (en verder).
Type
Leergang
Doelgroep
Leraren / docenten
Sector
MBO
Duur
10 scholing- en werkbijeenkomsten (Maandag middag Live van 13.00-17.00 uur), 2 x Online coaching en 3 x driehoeksgesprekken.
Locatie
Nader te bepalen
Startdatum
6 oktober 2025
Kosten
€ 5.500,-