search
    Leergang

    Vakmanschap: versterk de teacher leader

    Steeds meer scholen geven vorm aan gedeeld leiderschap en dat betekent ook gedeelde verantwoordelijkheid. Het informele leiderschap van de leraar wordt daarmee belangrijker. In de rol van niet-hiërarchisch leidinggevende hebben leraren als projectleider, kartrekker, werkgroepvoorzitter of sectievoorzitter vaak een sleutelpositie in het innoveren en doorontwikkelen van onderwijs.

    Eén van de instrumenten voor ontwikkelingsgericht personeelsbeleid is het leertraject Vakmanschap: versterk de teacher leader, waarin leraren zich persoonlijk en professioneel verder ontwikkelen.

    Dat vraagt van deze informeel leidinggevenden dat ze resultaatgericht kunnen werken aan korte- en langetermijndoelen, een team kunnen aansturen en taken verdelen, uitstekend kunnen communiceren en ‘eerste-hulp-bij-weerstand’ kunnen bieden. En dat alles vanuit de positie van teacher leader: zij hebben geen formele leidinggevende positie maar dragen wel de verantwoordelijkheid om hierop te sturen. Teacher leaders zijn daarmee de schakel tussen schoolbeleid en de collega’s. Om goed om te kunnen gaan met jezelf én de ander vanuit deze rol is het belangrijk te leren over je persoonlijk leiderschap en wat erbij komt kijken wanneer je deze rol hebt.

    Voor wie?

    Dit traject is bedoeld voor docenten die zich persoonlijk en professioneel verder willen ontwikkelen: buiten de klas maar binnen de school. Het traject is geschikt voor zowel potentiële als benoemde LC en LD docenten, maar ook voor leraren die beschikken over enthousiasme en expertise, die de gelegenheid willen benutten om te groeien als persoon en professional. In dit traject ontwikkel je de kennis en vaardigheden om als informeel leider sterker te kunnen sturen in je eigen organisatie. Daarmee biedt dit traject ook een eerste oriëntatie voor high potentials om te onderzoeken of een formele leidinggevende positie op termijn bij hen past.

    Inhoud

    Het traject Vakmanschap: versterk de teacher-leader omvat zeven bijeenkomsten gedurende één jaar. Deze bijeenkomsten kennen de volgende thema’s en worden gerelateerd aan de praktijk en de leervragen van de deelnemers.

    1. Rol en positie als informeel leider onderzoeken
      • Als niet-hiërarchisch leidinggevende: sectieleider, coördinator, procesbegeleider of projectleider
      • Systemisch werken: wat zie je niet maar is er wel?
    2. Persoonlijk leiderschap: wie ben ik als leider, als mens?
      • Zelfonderzoek en zelfinzicht, reflectievaardigheden
      • Omgaan met verschillen op basis van Human Dynamics
    3. Projectleiderschap: sturen op resultaten
      • Projectmanagement
      • Resultaatgericht werken aan vernieuwing of verbetering
      • Visieontwikkeling
    4. Leidinggeven aan collega’s: sturen in een team
      • Leiderschapsstijlen; situationeel leidinggeven
      • Gespreksvaardigheden
      • Omgaan met weerstand
      • Vergadertechnieken
    5. Profileren en presenteren: vergroot je zichtbaarheid
      • Profielschets: waar ben jij van?
      • Presentatietechnieken
    6. Leren van elkaar: kijk over de muur van je eigen school
      • Onderzoeken van andere schoolculturen en -organisaties
      • Bouwstenen voor een lerende organisatie (intervisie, feedback)
    7. Open space (doelgroep- en leervraagafhankelijk)
    Werkwijze

    De groep bestaat uit twaalf tot zestien deelnemers en de bijeenkomsten worden (bij voldoende inschrijvingen) verzorgd door twee trainers.

    Bij aanvang van het traject formuleer je – in samenspraak met jouw leidinggevende – je persoonlijke ontwikkeldoelen en deze vertaal je naar een plan van aanpak. Onderdeel daarvan is een (onderwijskundige) ontwikkelopdracht waaraan je gedurende het traject uitvoering geeft.

    De bijeenkomsten zijn interactief en het geleerde kan direct in de praktijk worden gebracht, waardoor het traject duaal en duurzaam is. We werken afwisselend met individuele en groepsopdrachten en maken via reflectie, feedback en intervisie gebruik van inzichten, casuïstiek en ervaringen van de deelnemers.

    Naast de bijeenkomsten werk je zowel aan je ontwikkeldoelen en ontwikkelopdracht, als aan opdrachten die voortvloeien uit de leerbijeenkomsten. Je kunt gebruik maken van coaching en feedback, waarmee je op jouw ervaringen en leeropbrengsten reflecteert. Je wordt begeleid door een van de trainers, waarmee je minimaal één coachgesprek hebt. De trainer geeft ook feedback op jouw leerverslagen.

    Van de leidinggevenden wordt een actieve rol verwacht in het begeleiden van de deelnemers door op regelmatige basis een voortgangs-/feedbackgesprek te voeren en de eindpresentatie bij te wonen.

    Beoordeling en certificering

    Op de slotmiddag geef je via een individuele eindpresentatie een inkijkje in jouw leertraject en persoonlijke leeropbrengsten. Je leidinggevende wordt hiervoor ook uitgenodigd.

    Je ontvangt een certificaat bij voldoende aanwezigheid (minimaal 6 bijeenkomsten en een vervangingsopdracht bij afwezigheid), het volbrengen van de tussentijdse verwerkingsopdrachten, de eigen slotpresentatie en deelname aan de coachbijeenkomst(en).

    De studielast bedraagt circa 100 uur, exclusief uitvoering van de ontwikkelopdracht in de school.

    Planning

    Er zijn in totaal 9 bijeenkomsten:

    • Voorlichtingsbijeenkomst: 15.30 – 17.00 uur (online)
    • Startbijeenkomst: 15.00 – 17.00 uur
    • Bijeenkomst 1: 09.00 – 17.00 uur
    • Bijeenkomst 2: 09.00 – 17.00 uur
    • Bijeenkomst 3: 09.00 – 17.00 uur
    • Bijeenkomst 4: 09.00 – 17.00 uur
    • Bijeenkomst 5: 09.00 – 17.00 uur
    • Bijeenkomst 6: 09.00 – 17.00 uur
    • Bijeenkomst 7 (ook slotdag): 09.00 – 17.00 uur
    Schrijf je in!
    Onze docenten

    Team

    De mensen die altijd voor u en uw kind klaarstaan
    Arnhem
    Regina Reiniers

    Adviseur

    Arnhem
    Sanne Kokkeler

    Adviseur

    Meld je aan
    Schrijf je hier in voor de leergang vakmanschap versterk de teacher leader

    Interesse?

    Schrijf je in!