search

    Assessments creëren gelijke kansen in het onderwijs

    Een diepgaande, onbevooroordeelde blik is onmisbaar voor de professionele ontwikkeling van mensen, teams en organisaties. Assessments kunnen hierbij een belangrijke rol spelen, zegt Sanne van den Brink, adviseur assessments bij 1801. We proberen altijd een zo objectief mogelijk beeld te krijgen van mensen die werkzaam zijn in het onderwijs, los van uitstraling, uiterlijk, afkomst of sekse. Het gaat echt om de inhoud. 

    Wat zijn assessments?  

    Bij een assessment of psychologisch onderzoek wordt onderzocht wat iemand in huis heeft aan competenties en talenten. “We kijken waar iemands kracht ligt, waar valkuilen en blinde vlekken zitten en waar groei- en ontwikkelkansen liggen,” zegt Sanne. “Het doel is om een zo breed mogelijke indruk van iemand te krijgen. Niet alleen als leerkracht of manager, maar ook als mens. Want je neemt jezelf altijd mee in de professionele rol die je bekleedt.” 

    Sanne vertelt dat 1801 verschillende soorten assessments aanbiedt. “Denk aan selectie-assessments als je als school op zoek bent naar een geschikte manager of collega. Er zijn ook assessments voor registratie of herregistratie van schoolleiders in het Schoolleidersregister PO. En we voeren ontwikkel- of potentieel-assessments uit voor onderwijsprofessionals die zichzelf willen ontwikkelen of ergens tegenaan lopen.” 

    Individueel en collectief sterker 

    Deze laatste variant voerde 1801 uit op twee islamitische basisscholen: As Soeffah in Amsterdam en Al Qoeba in Den Haag. “Beide scholen wilden onder meer de onderwijsresultaten verbeteren”, zegt Sanne. “We hebben daarop in beeld gebracht wat de leerkrachten nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen. Want als iedereen individueel sterker wordt, gaat het collectieve niveau ook omhoog.” 

    Alle teamleden werden aan hetzelfde onderzoek onderworpen. “Voor een assessment maakt het niet uit of je twintig jaar ervaring hebt of een startende leerkracht bent”, legt Sanne uit. “Iedereen heeft iets te leren en kan zichzelf verbeteren. Het is overigens wel belangrijk dat alle leerkrachten dezelfde ontwikkelkansen krijgen. Daarom start iedereen op hetzelfde punt, zonder verwachtingen.” 

    Niet alleen bij problemen 

    Sanne vond het mooi om te zien dat alle teamleden van beide scholen positief en welwillend tegenover de assessments stonden. “Pedagogisch-didactisch was er werk aan de winkel, maar relationeel was er al heel veel. De sfeer op beide scholen is ontzettend veilig, warm en betrokken; richting elkaar én de kinderen. Het voelt als een warm nest en dat is natuurlijk een uitstekende basis om vanuit te bouwen.” 

    Assessments zijn niet alleen waardevol voor scholen met uitdagingen. “Ze zijn juist ook heel geschikt voor teams waar het lekker loopt”, benadrukt Sanne. “Als het goed is, wil je altijd verder blijven ontwikkelen als school, als team, als professional. Dan kan het heel waardevol zijn om eens te onderzoeken waar nog ruimte zit om een volgende stap te kunnen zetten.” 

    Meer weten?

    Wil je weten welke assessments jouw school verder kunnen helpen? Neem dan contact op met Sanne van den Brink via telefoon 088 1801 798 of mail s.vdbrink@1801.nl. 

    Auteur
    1801