MBO College Hilversum investeert in goed mentorschap

De eenvoudige vraag ‘Hoe gaat het met je?’ is niet voor elke docent vanzelfsprekend zó waardevol. Bewustwording kan soms het verschil betekenen tussen uitval en succes. Dat ontdekte MBO College Hilversum, onderdeel van ROC van Amsterdam-Flevoland, toen ze docenten gingen professionaliseren met de
1801-leergang ‘Excellent begeleiden en mentoraat’. Het uitgangspunt ‘Ik zie jou’ verbetert de begeleiding van studenten en draagt bij aan gelijke kansen.
Met bijna 7.000 ingeschreven studenten is MBO College Hilversum de grootste locatie van het ROC van Amsterdam-Flevoland. “Wij hebben de meeste soorten opleidingen en zijn daarmee de snoepwinkel van onze stichting”, zegt Hanneke van Riessen, opleidingsmanager Starters Studies bij MBO College Hilversum. “Onze studentenpopulatie is als gevolg daarvan zeer divers en complex.”
Eenheid en impact
De samenwerking tussen MBO College Hilversum en 1801 resulteerde in de leergang ‘Excellent begeleiden en mentoraat’. “Met deze leergang trainen we mentoren in effectieve communicatie, zodat zij studenten beter begrijpen en kunnen ondersteunen”, vertelt Tom Jansma, onderwijsadviseur bij 1801. “Gesprekstechnieken kunnen preventief bijdragen aan de ontwikkeling van studenten. Bijvoorbeeld een introverte student die doorgaans te laat aan de bel trekt, kan zich met de juiste gesprekstechnieken en focus van de mentor eerder gaan uiten. De focus ligt op selfefficacy, eigenaarschap, oplossingsgerichte begeleiding en feedback.”
Excellent begeleiden
Leerlingen krijgen wat zij nodig hebben; ongelijke ondersteuning om gelijke kansen te creëren. Denk aan taalonderwijs of maatwerk. Maar let op: wie alleen kijkt naar wat een leerling mist, kan vervallen in deficit-denken. Zie je ook de kracht van het kind? Heb je hoge verwachtingen en ligt de lat hoog genoeg?
Bewustwording
In de kern van de zaak gaat het volgens Tom om drie woorden: “Ik zie jou. Door studenten te zien en te horen kun je als docent optimaal aansluiten bij de individuele behoeften van studenten.” Hanneke vult aan: “Sommige docenten kwamen erachter dat veel studenten thuis niet de vraag wordt gesteld:
‘Hoe gaat het met je?’ Het heeft bijgedragen aan de bewustwording dat het belangrijk is om iedere student écht te zien. Docenten die de leergang hebben gevolgd zijn zich ook bewuster geworden van hun eigen rol. Ik hoor collega’s er in de wandelgangen over praten. Ook bij opleidingsmanagers is de erkenning toegenomen dat het mentoraat belangrijk is en goed gefaciliteerd moet worden.”
Blijvende aandacht
MBO College Hilversum heeft de ambitie uitgesproken dat alle 300 mentoren vóór 2026 de 1801-leergang moeten hebben doorlopen. “Ik ben heel trots dat we dit voor elkaar hebben gekregen en hoop dat de leergang een vast onderdeel van ons professionaliseringsaanbod blijft”, zegt Hanneke. “Investeren in de begeleiding en gelijke kansen van onze studenten verdient onze blijvende aandacht.”
Lees ook de afzonderlijke ervaringen van de docenten:
- Manon Westenbroek, docent Productief leren : 'Manon werd dankzij leergang mentoraat meer bewust bekwaam'
- Diederik Nelissen, docent Nederlands en Zakelijke communicatie: 'Diederik: Een mentor kan een schoolervaring maken of kraken'
- Arne Wieberdink, docent AV-Techniek: 'Arne begrijpt nu beter wat zijn studenten nodig hebben'
- Michèl Ligthart, docent Techniek: 'Michèl ging van storingen oplossen naar studenten coachen'
- Menno Schneider, docent Mediastudies: 'Menno leerde veel over eigenaarschap en betrekt leerlingen nu beter'