Manon werd dankzij leergang mentoraat meer bewust bekwaam

Manon Westenbroek
- Functie: Docent Productief leren aan het MBO College Hilversum (MCH)
- Docent sinds: 2018
- Volgde: de Leergang 'Excellent begeleiden en mentoraat'

Wat verwachtte je van de Leergang ‘Excellent begeleiden en mentoraat’?
“Ik had gehoopt om naast de theorie praktische handvatten te krijgen om mentoraat in te vullen. De doelgroep van onze Starters Studies bestaat uit studenten die om wat voor reden, bijvoorbeeld adhd, autisme, fysieke of sociale problemen, zijn uitgevallen op het voortgezet onderwijs. Het mentoraat is hier om die reden veel meer pedagogisch dan didactisch. Het gaat echt om de relatie, om het opbouwen van een band met de student. “
Hoe heb je deze leergang van 1801 ervaren?
“Het was fijn om te ervaren dat we al heel veel goed doen, al deden we dat vooral vanuit de onderbuik. We waren dus onbewust bekwaam. Door deze leergang zijn we meer bewust bekwaam geworden, waardoor we als mentoren steviger in onze schoenen staan.”
Wat heb je geleerd en wat waren eyeopeners?
“Ik heb het meest gehad aan de dramadriehoek en het rollenspel om hiermee te oefenen. Juist met onze doelgroep ben je snel geneigd om in de redderstand te gaat zitten. En daar moet je uit, want als redder ben jij degene die in de actie zit, terwijl de actie juist van de student moet komen. Ik herken nu wanneer ik ga ‘redderen’ en hoe ik dit met de winnaarsdriehoek kan omkeren naar ‘helpen’, gericht op zelfredzaamheid en zelfsturing. Transactionele analyse, waarbij je je bewust bent van wie jij bent en wie de ander is in een gesprek, was ook nieuw voor mij.”
“Als mentoren een bepaalde eenheid uitstralen, helpt dat tegen ongelijkheid. Dan krijgt een student niet bij de ene mentor te horen ‘Ga maar aan het werk’ en bij de andere ‘Ach, kom maar. Ik ga het voor je regelen’.”
Hoe breng je de geleerde technieken in de praktijk?
“Ik had een student die heel erg in de slachtofferrol zat en me op een gegeven moment belde met de mededeling dat hij het allemaal niet meer zag zitten. Door wat ik had geleerd wist ik hoe ik hem naar een andere mindset moest krijgen. Ik ben koffie met hem gaan drinken en heb met hem gepraat, maar merkte dat zijn gedrag irritatie bij me opriep. Omdat ik niet in staat was de slag te maken van aanklager/redder naar helper heb ik een collega ingeschakeld. Als je snapt hoe deze processen werken, weet je dus ook wanneer je zelf om hulp mag vragen.”
Welk effect heeft dit op studenten en kansengelijkheid?
“Ik denk dat mijn studenten wel hebben gemerkt dat ik ze meer ben gaan vragen: Wat heb je nodig? Wat ga je daar zelf aan doen? En hoe kan ik je daarbij helpen? Als mentoren een bepaalde eenheid uitstralen, helpt dat tegen ongelijkheid. Dan krijgt een student niet bij de ene mentor te horen ‘Ga maar aan het werk’ en bij de andere ‘Ach, kom maar. Ik ga het voor je regelen’.”
Wanneer realiseerde je je dat jouw rol als mentor ertoe doet?
“Zodra je de relatie aangaat met de student ben je een vertrouwenspersoon en weet je: dat wat ik zeg en doe, heeft effect. Ik vind het mooi als ik zie dat een student, die ik opzoek in detentie, ontroerd is als ik de moeite neem om hem zijn huiswerk te brengen. Of wanneer ik een oud-student, die inmiddels een niveau 4-opleiding volgt en even gezellig in driedelig pak langskomt, tegen nieuwe studenten hoor zeggen: ‘Je moet toch echt naar Manon gaan luisteren, want kijk eens wat het mij heeft opgeleverd.’ Dan weet je dat je het goed doet.”
Waarin zou je jezelf nog verder willen bekwamen?
“Ik zou nog wel een combinatie willen maken met oplossingsgericht vragen stellen en oplossingsgericht werken. Ook denk ik dat intervisie na de leergang waardevol zou zijn om te voorkomen dat alles weer wegzakt. Gewoon nog een keer samen praten over wat we hebben geleerd en of we nog steeds de goede dingen doen.”
Kun je andere docenten deze leergang aanbevelen?
“Ja, ik vind het vooral heel waardevol voor docenten die echt willen gaan voor het mentorschap.”
Leergang ‘Excellent begeleiden en mentoraat’
Geïnteresseerd in deze leergang? Lees meer via onderstaande knop.