De werkdag van Carola Straathof-Oosterveer

Carola Straathof-Oosterveer is onderwijsadviseur en consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) bij 1801. Ze denkt mee met (chronisch) zieke leerlingen, ouders en school om de leerling binnen de mogelijkheden weer te laten meedoen met het onderwijs. Daarnaast helpt Carola scholen met ‘Impact op Leren’ hun impact vergroten en het leren en de ontwikkeling van leerlingen verbeteren. “In het werken met kinderen heb ik mijn roeping gevonden. Ik krijg elke keer een warm gevoel als een kind opbloeit doordat onderwijs weer mogelijk is en de leerling weer mee kan doen, net als ieder ander kind.”
08:45
Op een middelbare school in Uithoorn installeren we KPN KlasseContact, zodat een 14-jarige leerling met kanker tijdens zijn medische behandeling thuis online onderwijs kan volgen. Terwijl de monteur het systeem aansluit, geef ik uitleg aan de docenten en zeven buddy’s – leerlingen die het apparaat van les naar les gaan meenemen.
11:15
Nadat de docenten op de hoogte zijn van de werking van het apparaat en ik ze heb complimenteerd dat ze dit willen doen voor de leerling – hybride lesgeven is moeilijk, dus hulde dat deze school de moeite neemt! – gaan de monteur en ik naar het huis van de zieke leerling en zijn ouders. We leggen het eerste contact met de mentor en zijn klas, en zien de jongen voor onze ogen opbloeien. Kippenvel!
13:00
Na een gezellige lunch vergader ik met collega’s over de pilot ‘Thuiszitters aan boord’. Met dit op zichzelf staande project dat in het verlengde ligt van het OZL-werk, helpen we leerlingen die thuiszitten, bijvoorbeeld vanwege angststoornissen, somberheid, autisme en/of hoogbegaafdheid. Met behulp van KPN KlasseContact willen we ook voor deze doelgroep de drempel richting het onderwijs verlagen.
14:30
Dagelijks heb ik mailcontact met freelance docenten die leerlingen aan huis begeleiden. Zij geven mij een update en ik onderhoud contact met de school. Bijvoorbeeld om snel te kunnen bijsturen bij onduidelijkheden en een goede balans te vinden tussen het doorlopen van de leerstof en de belastbaarheid van de leerling. Samen staan we naast de leerling.
15:45
Ik ben op weg naar een basisschool voor een gesprek met de ouders, leerkracht en intern begeleider van een 8-jarige leerling met postcovid. Door haar belastbaarheid in kaart te brengen komen we tot een plan van aanpak. Ik hoop dat we dit meisje met rust, focus en ondersteuning van een ergotherapeut weer tot onderwijs kunnen brengen – binnen haar grenzen én met leerplezier.
Lees meer op de website thuiszittersaanboord.nu, een initiatief van 1801 jeugd & onderwijsadvies, Onderwijsversterkers en KPN Mooiste Contact Fonds.