search

    Duurzame onderwijsondersteuning voor zieke leerlingen (OZL)

    Duurzame ondersteuning zieke leerlingen

    Ziek zijn en toch verbonden blijven met school. Voor veel leerlingen die langdurig of regelmatig ziek zijn, is dat een uitdaging. Toch is het van groot belang om deze jongeren onderwijs op maat te blijven bieden. Niet alleen vanwege hun leerontwikkeling, maar ook voor hun gevoel van eigenwaarde, structuur en sociale verbondenheid. In de vierde aflevering van de podcast De Onderwijsdialoog, een initiatief van Onderwijsontwikkeling Nederland, staat deze belangrijke voorziening centraal: Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL).

    In deze aflevering schuiven Wanda de Jongh, orthopedagoog bij 1801 jeugd & onderwijsadvies, en Carla Hendriks van Amsterdam UMC aan bij host Margreet de Vries. Samen gaan ze in gesprek over wat OZL betekent voor leerlingen, ouders én onderwijsprofessionals.

    Het verhaal achter OZL

    OZL is een landelijke voorziening die ondersteuning biedt aan leerlingen die vanwege een chronische of langdurige ziekte niet (volledig) naar school kunnen. Het doel: leerlingen zo goed mogelijk laten deelnemen aan het reguliere onderwijs, ondanks hun medische situatie.

    De ondersteuning varieert van digitale lesoplossingen tot maatwerkafspraken tussen school, ouders en zorgverleners. Vaak wordt OZL ingezet in nauwe samenwerking tussen onderwijs en zorg – precies waar de kracht van 1801 ligt.

    De impact van goede samenwerking

    De kracht van OZL zit in duurzame samenwerking. In de podcast benadrukken Wanda en Carla dat goede OZL vraagt om maatwerk, maar ook om heldere afspraken, onderling vertrouwen en afstemming tussen alle betrokken partijen: school, ouders, leerling, zorgverleners en OZL-coördinatoren. Als dat lukt, ontstaat er een vangnet dat leerlingen in staat stelt hun onderwijstraject met vertrouwen voort te zetten – zelfs als hun gezondheid hen in de steek laat.

    Een inspirerend voorbeeld? In de podcast hoor je hoe een leerling met een chronische aandoening dankzij OZL zijn schooldiploma haalde, zonder ooit het gevoel te hebben gehad 'buiten de klas' te staan. Dit soort verhalen tonen aan: het kán echt, als je samenwerkt vanuit de bedoeling.

    1801, OZL en Thuiszitters aan boord

    Bij 1801 werken we dagelijks aan oplossingen die jongeren vooruithelpen. Of het nu gaat om een onderwijsadvies of jeugdhulpvraag, wij denken altijd mee vanuit het kind én het systeem. OZL is voor ons geen op zichzelf staande voorziening, maar een integraal onderdeel van ons denken over kansengelijkheid. Onderwijs is immers pas écht inclusief als het toegankelijk is voor íedere leerling – ook als die even of langdurig afwezig is door ziekte.

    Datzelfde uitgangspunt geldt voor ons initiatief Thuiszitters aan Boord. Want niet elke thuiszitter past binnen het standaardmodel van passend onderwijs. Met Thuiszitters aan Boord ondersteunen we scholen in het primair en voortgezet onderwijs bij het begeleiden van kinderen en jongeren die (langdurig) thuiszitten. Op basis van onze ervaring met OZL en KlasseContact (KPN) denken we mee over het onderwijsaanbod en de organisatie daarvan. In samenwerking met De Onderwijsversterkers maken we samen met de leerling, ouders/verzorgers, school en eventuele hulpverleners een plan dat gericht is op terugkeer naar de klas. Zo bouwen we aan perspectief – in het tempo en de context van de leerling.

    Meer weten over hoe wij ondersteunen bij OZL of wat wij voor jouw school of gemeente kunnen betekenen? Bekijk ons aanbod op de OZL-pagina van 1801.

    🎧 Beluister de aflevering van De Onderwijsdialoog:

    Auteur
    Wanda de Jongh