Menno leerde veel over eigenaarschap en betrekt leerlingen nu beter

Menno Schneider
- Functie: Docent Mediastudies aan het MBO College Hilversum (MCH)
- Docent sinds: 2021
- Volgde: de Leergang 'Excellent begeleiden en mentoraat'

Wat verwachtte je van de Leergang ‘Excellent begeleiden en mentoraat’?
“Het lesgeven gaat me vrij natuurlijk af, maar het mentorschap is nieuw voor mij. Veel van wat ik doe, doe ik op gevoel en dat werkt vaak goed, maar niet altijd. Juist bij stillere of introverte studenten die snel dichtklappen, merk ik dat ik met enkel intuïtie vaak onvoldoende bereik. De eigenschappen van goed mentorschap zijn wel behandeld voor mijn Pedagogisch Didactisch Getuigschrift, maar ik hoopte dat deze leergang me nog wat extra handvatten kon bieden.”
Hoe heb je deze leergang van 1801 ervaren?
“De leerdoelen en de context waarin je je leerdoelen moet stellen komen overeen met het PDG, maar deze leergang gaat veel meer uit van de praktijk. Dat vond ik erg fijn. Zo hebben we bijvoorbeeld praktijksituaties uit de dramadriehoek geoefend met een acteur. Ik vond het interessant om te zien hoe collega’s verschillend omgaan met dezelfde situatie en om van meer ervaren collega’s te horen wat wel en niet werkt. Dat was heel inspirerend.”
Wat heb je geleerd en wat waren eyeopeners?
“De term Transactionele Analyse kende ik nog niet. Toch is het een waardevolle tool gebleken om stil te staan bij mijn eigen handelen als mentor. Het heeft me geholpen om bewuster te worden van hoe ik voor de klas sta en communiceer met studenten. Ik merkte vooral dat ik snel in de ouderrol schoot, waardoor ik al een oplossing bood zonder de student hier zelf over na te laten denken. Ik probeerde alles te fiksen, maar als je dat doet leert de student niets. Dat was wel een eyeopener.”
“Door studenten meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap te geven, staan ze vaker ‘aan’ en zie ik dat alles beter blijft hangen. Bij veel leerlingen kun je snel to the point komen, maar ik weet nu ook hoe ik wat meer stille en introverte leerlingen kan aanspreken en begeleiden.”
Hoe breng je de geleerde technieken in de praktijk?
“Met een aantal feedbackpunten ben ik aan de slag gegaan. Ik ben me nu bijvoorbeeld veel bewuster van wie ik ben in een gesprek en hoe je uit de dramadriehoek kunt komen. Verder leg ik de verantwoordelijkheid en het eigenaarschap tegenwoordig veel meer bij de studenten. Zij mogen zelf een uitnodiging voor een overleg sturen, actiepunten noteren en een verslag schrijven. Ook weet ik beter hoe je een band kunt opbouwen met stille, introverte studenten. Praten over de interesses van de student is een goede manier van ‘ijs breken’ gebleken. Ook het laten vallen van stiltes werkt goed. Voorheen was ik vooral aan het woord en probeerde ik stiltes te vermijden. Nu geef ik studenten de ruimte om na te denken én te antwoorden.”
Welk effect heeft dit op studenten en kansengelijkheid?
“Door studenten meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap te geven, staan ze vaker ‘aan’ en zie ik dat alles beter blijft hangen. Bij veel leerlingen kun je snel to the point komen, maar ik weet nu ook hoe ik wat meer stille en introverte leerlingen kan aanspreken en begeleiden.”
Wanneer realiseerde je je dat jouw rol als mentor ertoe doet?
“Toen ik twee studenten in mijn klas had die er niet goed voorstonden. Het was de verwachting dat ze zouden blijven zitten. Ik heb op hen mijn kennis over eigenaarschap toegepast en ze veel verantwoordelijkheid gegeven. Tegelijkertijd zat ik er bovenop dat ze hun afspraken nakwamen. Deze aanpak bleek goed te werken: aan het eind van het jaar gingen ze allebei over. Ik hoop dat ik daar als mentor een beetje aan heb bijgedragen.”
Waarin zou je jezelf nog verder willen bekwamen?
“Ik zou nog wel wat meer de diepte in willen en ervaring opdoen met uit de dramadriehoek komen en feedback geven. Daar wil ik nog beter in worden.”
Kun je andere docenten deze leergang aanbevelen?
“Ja, zeker voor beginnende docenten zoals ik is deze leergang een goede toevoeging. Ik denk dat je deze leergang zelfs beter kunt doen vóór je PDG. Dan heb je al aan de praktijk gesnuffeld voordat je de theorie tot je neemt. Ik zou die volgorde aanraden.”
Leergang ‘Excellent begeleiden en mentoraat’
Geïnteresseerd in deze leergang? Lees meer via onderstaande knop.